4,6 mld zł z Unii na polską kolej
25 lipca br. dwaprojekty PKP PLK S.A. o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł otrzymały wsparcie zProgramu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V -Rozwój transportu kolejowego w Polsce.
Pierwszy projekt to prace na linii kolejowej nr 7 WarszawaWschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin,etap I
wartość całkowita: 4 256 319 918,55 PLN
dofinansowanie UE: 2 920 568 210,00 PLN
W uzasadnieniu czytamy, że modernizacja linii kolejowej nr 7na odcinku Otwock – Lublin to kluczowa inwestycja realizowana na tereniewojewództw mazowieckiego i lubelskiego. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock-Pilawa), siećtrakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy, dziękiczemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży. Po modernizacjipociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czasprzejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa – Lublin skróci się do 90minut. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki istacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, noweoświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane dopotrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. W Lubliniepowstanie dodatkowy przystanek ?Lublin Zachód”. Dla zapewnieniabezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowewiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami. Modernizacja ibudowa nowych przepustów pod torami pozwoli na bezpieczną migrację dzikichzwierząt. Pozostałe istniejące obiekty inżynieryjne także zostanąwyremontowane. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdyzapewnią płynny przejazd pociągów. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawisię stan przejazdów kolejowo-drogowych.
Pracami remontowymi zostanie objęty również ponad50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków – Parczew. Wramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinkaWarszawa Wschodnia – Otwock.
Efektem projektu będzie oczekiwana szczególnie przez osobydojeżdżające do pracy do Warszawy i Lublina krótsza i bardziej komfortowapodróż. Zmodernizowana trasa kolejowa zapewni też poprawę bezpieczeństwa dziękizastosowaniu najnowszych urządzeń i systemów bezpieczeństwa. Szybkie ibezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą będzie atrakcyjne komunikacyjnie dlanowych inwestorów, co wpłynie na rozwój lokalnej gospodarki na tereniewojewództwa lubelskiego. Realizacja robót na odcinku Otwock – Lublinzaplanowana jest na lata 2017 – 2020.
Drugi z projektów to budowa łącznicy kolejowej KrakówZabłocie – Kraków Krzemionki
wartość całkowita: 348 171 883,57 PLN.
dofinansowanie UE: 187 774 576,45 PLN
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W uzasadnieniu czytamy, że budowa łącznicy kolejowejpomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to strategiczna inwestycja PKP PLK na terenieKrakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowanałącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączeniakolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia orazZakopanego. Dzięki realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany kierunkujazdy na stacji Kraków Płaszów. Czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci sięo około 15 minut. Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanegooraz Skawiny i Oświęcimia to przede wszystkim sprawniejszy i płynniejszy ruchkolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankachkolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa. Dzięki przebudowie przystanków powstaniewygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic PowstańcówWielkopolskich i Wielickiej, co pozwoli na rozszerzenie oferty transportowej naterenie miasta. Inwestycja pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączeniemiędzy stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchuaglomeracyjnego Krakowa.
Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km itor nr 2 – 1,4 km) powstają pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medykai Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czylinowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach inasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowaniaulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i PowstańcówŚląskich. Inwestycja skróci o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków GłównyOsobowy – Kraków Bonarka.
Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłociei Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osóbo ograniczonej mobilności.
Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronęWisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnegoruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnejhali przystankowej, która powstanie pod torami. Dzięki przebudowaniu układu drógzmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Nowa droga połączy ul.Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystankupowstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługękomunikacji miejskiej.
Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowaniaulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i ?podwieszony” pomiędzyestakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lubwindą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno ?ożywić” również terminalautobusowy na ul. Powstańców.
W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty , 3estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.
„