Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

350 km/h po linii

inforail
08.03.2011 12:03
Do końca roku rząd ma otrzymać propozycję przebiegu linii kolei dużych prędkości, zatwierdzoną przez nadzorującą projekt spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe –poinformował PAP w piątek Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK. Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi – do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/godz. Według wyliczeń kolejarzy, przejazd z Warszawy do Łodzi szybkim pociągiem zajmie 35 minut, a nie jak obecnie 1 godz. 30 min. (w czasie, gdy nie ma remontów);ze stolicy do Poznania podróżni będą jechać 1 godz. 35 min., a do Wrocławia 1 godz. 40 min. (teraz – 3 godz. i 5 godz.). Linia powinna być gotowa około 2020 r., a jej budowa ma kosztować ok. 20 mld zł.
Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/godz. (foto K. Wach)
Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji. W ramach konsultacji społecznych kolejarze spotykają się z przedstawicielami władz lokalnych i organizacji zainteresowanych trasą szybkich kolei. Takie spotkanie odbyło się w piątek w Warszawie i było poświęcone przebiegowi linii przez woj. mazowieckie.
Jak wyjaśnił Gawłowski, wykonawca studium wykonalności ma przedstawić PKP PLK szczegółowe propozycje ostatecznego przebiegu linii w październiku. Ocenił, że PKP PLK może ocenić zaproponowane warianty i zaakceptować jeden z nich do listopada. Później wybrany przebieg trafi do akceptacji do Rady Ministrów.
Konsorcjum na czele z firmą Ingenieria IDOM Internacional z Hiszpanii, które przygotowuje studium wykonalności, rozpatruje trzy warianty przebiegu linii. Każdy z nich bierze pod uwagę przebieg przez Łódź i odnogę omijającą to miasto, żeby pociągi, które nie zatrzymują się w Łodzi nie musiały przez nią przejeżdżać. Dwa z trzech wariantów przewidują ominięcie jeziora Jeziorsko w woj. łódzkim jednocześnie od północy i południa, a jeden proponuje ominięcie tylko od południa. Warianty różnią się też między sobą długością linii – różnice sięgają ok. 20 km.
Gawłowski wyjaśniał na spotkaniu, że przez województwo mazowieckie linia ma być poprowadzona jak najbliżej powstającej autostrady A2. Jak wyjaśniali przedstawiciele wykonawcy studium, planowany przebieg koliduje m.in. z trasami migracji zwierząt, zabytkowym pałacem Sobańskich w Guzowie, gdzie podczas drugiej wojny światowej Adolf Hitler wydał bankiet z okazji kapitulacji Warszawy, rezerwatem w Wolicy oraz złożami piasków kwarcowych Domaniew.
Po wybudowaniu trasy Y pociągi będą kursowały z prędkością 350 km/h (foto K. Wach)
Eksperci wykazują też, że wybudowanie linii szybkiej kolei tuż obok autostrady będzie silnie oddziaływało na środowisko, ponieważ obie trasy trzeba będzie ogrodzić, a to utrudni migrację zwierząt.
Problemem jest też podprowadzenie linii do Warszawy – w okolicy węzła komunikacyjnego w Konotopie. Są już tam inne drogi i konwencjonalna linia kolejowa oraz planowana jest autostrada.
Przedstawiciel IDOM Enrique Rico zapewnił, że konsorcjum pracując nad przebiegiem linii bierze pod uwagę korytarz o szerokości 10 km. 'Umożliwia nam to pewną elastyczność i możliwość omijania zabytków i obszarów cennych przyrodniczo’ –powiedział PAP. Zapewnił, że konsorcjum będzie szukać takiego przebiegu trasy, by był jak najmniej szkodliwy dla środowiska.
Z planów przedstawionych przez PKP PLK cieszą się także w Małopolsce. Wyodrębnione przez PLK zadania modernizacyjne obejmują odcinki Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie, Góra Włodowska/Zawiercie –Katowice, odgałęzienie CMK do Krakowa na linii Włoszczowa/Psary/Góra Włodowska –Kraków, a także odcinki Katowice –Zwardoń –granica państwa. Na zmodernizowanych lub nowowybudowanych odcinkach pociągi mogłyby osiągać prędkość od 200 do 300 km na godzinę. W efekcie realizacji tych prac czas przejazdu na wybranych odcinkach zostałby skrócony nawet o 50%. W ramach przewidywanych prac planowana jest także budowa przejazdów dwupoziomowych, przejść dla zwierząt i punktów odczyszczania wody.
Według planów PLK obejmujące Małopolskę odcinki kolei wysokich prędkości mogłyby być realizowane po ukończeniu prac nad linią Y umożliwiającą przejazdy najszybszych pociągów z Warszawy do Wrocławia i Poznania. W dalszej kolejności planowane jest połączenie nowej linii Y z Centralną Magistralą Kolejową i modernizacja odcinków CMK do Krakowa, Katowic i granicy państwa. Realizacja zadań inwestycyjnych dotyczących szybkiej kolei dla Małopolski mogłaby się rozpocząć ok. 2020 roku.
Jak zwrócił uwagę Kazimierz Barczyk, Polskie Linie Kolejowe powinny precyzyjnie określić źródła finansowania planowanych inwestycji, uwzględniając dostępne fundusze unijne i założenia europejskich korytarzy transportowych. Bogusław Mąsior zwrócił uwagę, że Polska stała się europejską enklawą pozbawioną szybkich kolei, które rozwijane są nawet w Afryce, co uwypukla zapaść kolei unaocznioną przez problem dewastacji linii kolejowych, także w Małopolsce na odcinku Kraków –Sucha Beskidzka – Żywiec.