3 eksponaty z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zostaną odnowione
Muzeum GórnictwaWęglowego w Zabrzu podpisało z firmą PROGRETO Tomasz Figiel umowę na Konserwacjazabytkowego taboru wraz z transportem eksponatów.
Przedmiotem zamówienia objęte są prace konserwatorskie 3eksponatów muzealnych (lokomotywy i dwóch wagonów) wraz z ich transportem –demontaż, odczyszczenie, uzupełnienie ubytków i rekonstrukcje elementówbrakujących lub zniszczonych, zabezpieczenie antykorozyjne, odtworzenie powłokmalarskich. Wszystkie prace konserwatorskie należy wykonać zgodnie z ramowymprogramem prac konserwatorskich. Realizacja zamówienia podzielona została nadwa etapy i odbywać się będzie zgodnie z ramowym harmonogramem prac.
Wartość umowy to 306246,63 zł.
SZCZEGÓŁOWY OPISOBIEKTÓW
Lokomotywa parowa wąskotorowa typ Las47. Nr inw. MGW/TG/1222
Jest ustawiona na torowisku o szerokości 800 mm wykonanym zstalowych szyn walcowanych na gorąco, przymocowanych do drewnianych podkładów.Taki rozstaw szyb w tego typu parowozie był stosowany niezmiernie rzadko. Byłm.in. wykorzystywany w kolei wilanowskiej i kolejach dojazdowych węzłaWarszawskiego. Z wybudowanych w latach 40 i 50 XX wieku parowozów na tereniepolskich zachowało się zaledwie kilka sztuk. Masa parowozu pustego wynosi 9,5tony, długość 5,9 m, szerokość 1,9 m, wysokość 2,5 m. Parowóz zbudowany jest znastępujących części:
Ostoja (rama) składająca się z dwóch ostojnic połączonychblokiem międzycylindrowym będącym jednocześnie podporą kotła oraz poprzecznic ibelek czołowych. Ostoja wykonana jest z blach stalowych walcowanych połączonychnitami. Nad blokiem międzycylindrowym ulokowany jest wspornik poddymniczyosłonięty blachami stalowymi przymocowanymi śrubami. Ostoja wsparta jest nadwóch zestawach kołowych liczących po trzy koła napędowe o średnicy 630 mm.(układ osi Cn2t). Łożyska kół połączone są z resorami zamocowanymi do ostoi(położenie górne). Parowóz poruszają dwie maszyny parowe bliźniacze o mocy po35 KM, (sterowanie suwakowe systemu Heusingera, połączony z podwieszonymwodzikiem). Bloki silników odlew staliwny. Średnica cylindra 245 mm, a skoktłoka 300 mm. Na ostoi znajduje się kocioł parowy wyposażony w rury płomienne(płomieniówki), palenisko ze skrzynią ogniową, kołpak parowy (zbieralnik pary).Wytwarzane ciśnienie 12 atmosfer. Dymnica wykonana z blachy stalowej połączonaz kominem i ruchomą klapą dymnicową. Budka maszynisty wykonana z blachstalowych połączonych śrubami. W przedniej ścianie budki znajdują się dwa okna,w bocznych drzwiczki, a w tylnej podwójne drzwiczki umożliwiające obsługętendra węglowego. Dwie skrzynie wodne wykonano z blachy stalowej połączonejśrubami.
Wagon do przewozu materiałów sypkich wąskotorowy serii WH –nr 2520 9, nr inw. MGW/TG/1290 Masa wagonu pustego wynosi 5,2 tony, długość 5,3m, szerokość 1,7 m, wysokość 2,2 m. Będzie on ustawiony na torowisku oszerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementypołączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych,hamulców szczękowych. Na ramie znajduje się skrzynia ładunkowa otwarta od góry,ściany skrzyni i podłogę wykonano z blachy stalowej. W ścianach bocznychzamocowano uchylane klapy umożliwiające grawitacyjny wyładunek wagonu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wagon do przewozu drewna lub materiałów długich wąskotorowyseria SlH Nr 2777 8, nr inw. MGW/TG/1291. Masa wagonu pustego wynosi 2,8 tony,długość 5 m, szerokość 1,5 m, wysokość 1,6 m. Będzie on ustawiony na torowiskuo szerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementypołączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych,hamulców szczękowy. Na ramie znajduje się otwarta platforma posiadająca jednąburtę wykonaną z blachy stalowej oraz drewnianą podłogę.
STAN ZACHOWANIA
Parowóz wąskotorowy serii „Las” (, stan zachowania: bardzozły, wżery korozyjne, duże ubytki, złuszczenia farby, osłabienie, miejscowasilna destrukcja blachy, całkowite zniszczenia drewnianych podłóg
Wagon towarowy – wąskotorowy – węglarka samowyładowczazachowania: stan zachowania bardzo zły, wżery korozyjne, ubytki, zbutwienieelementów drewnianych, zniszczone powłoki antykorozyjne i malarskie
Wagon towarowy, stan zachowania: bardzo zły, wżerykorozyjne, ubytki, zbutwienie elementów drewnianych, zniszczone powłokiantykorozyjne i malarskie.
„