27 mln zł straty PKP Intercity

inforail
09.02.2012 19:02

Strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniesie ok. 27 mln zł – poinformował w czwartek dziennikarzy prezes przewoźnika Janusz Malinowski. To wyniki wstępne, jeszcze przed audytem. Strata spółki za 2010 r. wyniosła ponad 136 mln zł. 'Gdybyśmy w zeszłym roku nie zrobili tylu remontów taboru, to 2011 rok zamknęlibyśmy z zyskiem. Ale też nie o to chodziło, chodziło o to, byśmy jak najszybciej mieli jak najwięcej sprawnych lokomotyw i wagonów’ – powiedział Malinowski. Wyjaśnił, że w 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty 168 mln zł – wobec ponad 117 mln zł w 2010 r.

Strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniesie ok. 27 mln zł (foto: K. Wach)

W 2011 r. EBITDA, czyli zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem kosztów kredytów, podatków czy amortyzacji, wyniósł 210 mln zł. W 2010 r. było to 101 mln zł. Malinowski wyjaśnił, że w br. działalność spółki powinna być już zbilansowana, czyli wynik finansowy będzie zbliżony do zera. Jak wyjaśnił, w br. na spółce nie będzie już ciążył dług wobec zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP PLK. 'To zadłużenie jeszcze półtora roku temu wynosiło ok. 250 mln zł. W styczniu spłaciliśmy ten dług do końca i teraz regulujemy zobowiązania za dostęp do torów na bieżąco’ – powiedział Malinowski. Prezes chce też, by spółka w tym roku zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów. Zaznaczył, że od kilku lat przewoźnik notuje tu spadek – w 2009 r. spółka przewiozła prawie 52 mln pasażerów, w 2010 r. – ok. 37 mln osób, a w 2011 r. ok. 36,5 mln. Zarząd spółki chce, by w tym roku było to ok. 37,5 mln pasażerów.
Malinowski zauważył, że przewoźnicy mają problem z zachęceniem pasażerów do podróży koleją. To – jego zdaniem – efekt licznych remontów torów, które wydłużają czas przejazdu i doprowadzają do częstych zmian rozkładu. PKP Intercity wyliczyło, że każde wydłużenie czasu przejazdu pociągu o minutę kosztuje spółkę dodatkowo 13 zł. 'Nie zachęcimy pasażerów do kolei, jeśli podróż z południa kraju nad morze będzie trwała kilkanaście godzin jak teraz’ – zaznaczył Malinowski.
Przypomniał, że PKP Intercity planuje w tym roku naprawić ponad tysiąc wagonów i ponad 150 lokomotyw. Spółka ma ok. 1,5 tys. sprawnych wagonów, a na początku czerwca 2012 r., tuż przed Euro2012, chce ich mieć ok. 1,7 tys.