Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

250 km/h na CMK. PKP PLK zamontowały nowoczesny rozjazd

inforail
18.04.2018 08:26

Już ponad tydzień (odponiedziałku 9 kwietnia) pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunkuKatowic i Krakowa wykorzystują najnowszy na sieci, nowoczesny rozjazd zsystemem hydraulicznego przestawiania i kontroli.

Urządzenie jest przystosowane do jazdy 250 km/h przyzachowaniu wszystkich wspólnotowych i krajowych wymagań bezpieczeństwa.

Zabudowany na stacji Psary rozjazd, jest wykonany ściślewedług nowych wymagań PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Ich celem jest m.in.zwiększenie efektywności modernizacji linii poprzez stosowanie rozjazdówbardziej trwałych, niezawodnych i nie wymagających częstych przeglądów anikonserwacji.

Działania PKP PolskichLinii Kolejowych S.A., związane z zastosowaniem nowoczesnego rozjazdu, są nietylko wypełnieniem nowych wymagań zarządcy Infrastruktury, ale też stanowiąelement przygotowań palety nowych konstrukcji, które miałyby w przyszłościzastosowanie na liniach dużych prędkości – mówi Antoni Jasiński, członekZarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Znowelizowane standardy, przyjęte przez Zarząd PKP PolskieLinie Kolejowe S.A., przed dwoma laty (9 lutego 2016 r.), wchodzą w życie wczerwcu br. Dwa lata od ich przyjęcia, to czas, aby producenci operujący wPolsce zdołali zmodyfikować swoją ofertę i przeprowadzić testowanie nowychproduktów. Pośród licznych zmian, wynikających z nowych standardów, rozjazd wPsarach jest najbardziej śmiałym wdrożeniem. Wpływa na to jego kompleksowość iwielobranżowość, a także wymogi integracji nowego systemu z urządzeniamistacyjnymi różnych firm.

Skomplikowana zabudowa rozjazdu została wykonana przezPomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska, spółkę zależną PLK, wsposób sprawny i niezakłócający ruchu pociągów. Dzięki spełnieniu nowychwymagań, wprowadzonych przez zarządcę infrastruktury, dostarczono rozjazd wblokach. Odizolowany został też fragment sieci trakcyjnej i urządzeniezabudowano specjalnym dźwigiem – bez dodatkowego, czasochłonnego montażurozjazdu w torach i dłuższego wyłączania linii.

W celu rozpowszechniania nowatorskich rozwiązańtechnicznych, należy przeprowadzić pełny proces certyfikacji produktu zgodnie zobowiązującym prawem zarówno krajowym jak i unijnym. Dla potrzeb ostatecznegopotwierdzania walorów nowej konstrukcji badania rozjazdu i systemu sterowaniaprzeprowadza Instytut Kolejnictwa w Warszawie.

Rozjazd wyprodukowała polska firma Track Tec KolTram Sp. zo.o. w Zawadzkiem. Ta sama firma zintegrowała go z systemem ALSTOM SmartDrive(mądry napęd) i dostarczyła blokowo na budowę, gdzie firma Bombardierzaadaptowała swoje urządzenia.