23 czerwca rusza górnośląska wąskotorówka
W sobotę, 23 czerwcabr. rozpocznie sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląskakolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.
Poinformowało o tym we wtorek Stowarzyszenie GórnośląskichKolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchomiakursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznacza to przejazdy w weekendy iświęta na całej, liczącej ok. 21 km trasie, od końca czerwca do końca września.
W tym roku kolejka została po raz pierwszy uruchomionamiędzy Bytomiem i Tarnowskimi Górami w ostatni weekend, w święto SzlakuZabytków Techniki Woj. Śląskiego – Industriadę. 9 czerwca obowiązywał specjalnyrozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktamiszlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karbm, pobliską ElektrociepłowniąSzombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
Według szacunków SGKW podczas tegorocznej Industriady przezstację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenieuruchomiło w sobotę 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkiemiały ponad 100-procentowe obłożenie.
Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW oprowadzali grupy,chcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historię tej kolei. Dużymzainteresowaniem cieszył się punkt, w którym można było zejść do kanałurewizyjnego i zobaczyć, jak wygląda lokomotywa od spodu. W dawnym budynkubiurowym na zwiedzających czekała makieta kolejowa z odcinkiem liniiwąskotorowej i stacją styczną z koleją normalnotorową. Przy odremontowanejostatnio i również udostępnionej nastawni można było poczuć się, jakwolontariusz, budując od podstaw odcinek toru.
Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariuszeStowarzyszenia sprawdzają bowiem i uzupełniają infrastrukturę torową. Przedtegorocznym sezonem członkowie SGKW m.in. wymieniali podkłady i przytwierdzeniaw pobliżu Suchej Góry, rozpoczęli wymianę toru w miejscu ubiegłorocznegowykolejenia w Tarnowskich Górach; musieli też uporać się z uszkodzeniem odcinkazbudowanego przez specjalistyczną firmę trzy lata temu w miejscu szkódgórniczych między ul. Konstytucji, a obwodnicą Bytomia.
Choć podczas Industriady można było dotrzeć INDUexpressemtylko do Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie możnadojechać dalej – do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło wMiasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładujazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można było przesiadaćsię między kolejką, a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien teżzostać znów przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna ofertaniedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra przygotowanaprzez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz nazwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do połowygrudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną zpozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementemsystemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów orozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowniaglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. Wostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r.świętowano 160-lecie GKW.
„