W środę, 4 grudnia, Koleje Mazowieckie oficjalnie odebrały najnowszy nabytek –szynobus 222M. To pierwszy taki pojazd we flocie przewoźnika i pierwszy w ogóle wprowadzony do eksploatacji, może dlatego przekazanie odbyło się z pompą, w obecności marszałka Adama Struzika. Skład, dostarczony przez Newag, będzie eksploatowany na linii Tłuszcz –Warszawa Wschodnia –Siedlce –Czeremcha. Jest to pojazd dwuczłonowy, spalinowy, 44-metrowy, mogący zabrać na swój pokład 117 pasażerów na siedząco i 140 na stojąco. Ponadto jest klimatyzowany, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, rowerzystów (miejsca do przewozy rowerów) oraz rodziców, podróżujących z dziećmi (przewijaki dla niemowlaków). Nie zabrakło także monitoringu. Przewoźnik pomyślał także o maszynistach, dla których zainstalowano kamery, boczne i czołowe. Ergonomiczna kabina na pewno poprawi ich komfort pracy. Jest też klimatyzacja, także w przedziale pasażerskim. Dodatkowo w szynobusie pojawił się system zliczania pasażerów, GPS, czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty został zamontowany system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Ten szynobus na pewno ucieszy pasażerów, korzystających z połączeń we wschodniej części województwa mazowieckiego –mówi marszałek Adam Struzik. Wzrośnie także komfort jazdy –dodaje. Przewoźnik eksploatuje obecnie około 280 pociągów. Jak podkreśla Struzik planowane są kolejne zakupy, a każdy nowy skład podnosi komfort podróżowania. Koleje Mazowieckie ciągle się rozwijają i są obecnie najsilniejszym regionalnym przewoźnikiem w Polsce i drugim w skali kraju –mówi marszałek. Ten rok zamknie się liczbą około 61 mln przewiezionych pasażerów. Bez Kolei Mazowieckich trudno sobie wyobrazić dalszy rozwój regionu –podkreśla Struzik. Zakup taboru dowód na to, że mimo trudnych czasów i dużych obciążeń budżetu województwa inwestujemy w przyszłość, w tym nowe połączenia kolejowe –dodaje marszałek.
Za szynobus Koleje Mazowieckie musiały zapłacić 12,6 mln zł. Środki na jego zakup pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego (5,3 mln zł) oraz budżetu państwa (7,2 mln zł).
To już kolejny nowoczesny szynobus, jaki wprowadzamy do ruchu –mówi Prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan. W 2011 roku do eksploatacji wdrożone zostały dwa pojazdy 214 Mb, wyprodukowane przez PESĘ, dwa kolejne na mazowieckie tory wyjechały w roku ubiegłym. Nowy tabor jest niezbędny dla rozwoju naszej spółki –dodaje Radwan. Odebrany dziś szynobus jest pierwszym fabrycznie nowym pojazdem dwuczłonowym. Będzie skierowany na mniej obciążone trasy –podsumowuje Prezes Kolei Mazowieckich.