200 TRAXX-ów dla DB Regio
Bombardier Transportation oraz DB Regio AG podpisały dziewięcioletnią umowę ramową o wartości ok 600 mln euro (867 mln $) na dostawę 200 lokomotyw BOMBARDIER TRAXX zasilanych innowacyjnym układem wielu silników spalinowych.
Równocześnie DB Regio złożyło oficjalne zamówienie na pierwszych 20 lokomotyw przeznaczonych do przewozów pasażerskich. Pierwsza dostawa planowana jest na połowę 2013 roku. Wartość zamówienia to ok. 62 miliony euro (90 mln $).
Ten najnowszy produkt, wchodzący w skład platformy lokomotyw TRAXX, wyposażony został w niezwykle innowacyjny napęd spalinowy, zaprojektowany z myślą o transporcie pasażerskim i towarowym na terenie Europy. Zastosowanie czterech bardzo wytrzymałych, wysokowydajnych, przemysłowych silników spalinowych zamiast jednego dużego silnika spalinowego dużej mocy daje operatorom wiele korzyści. Dzięki sprawdzonym i wysokowydajnym silnikom spalinowym lokomotywa spełnia nowe surowe normy UE poziomu IIIB w zakresie emisji. W porównaniu do lokomotyw wyposażonych w jeden silnik spalinowy, znacząco zmniejszono zużycie paliwa, emisję spalin oraz koszty cyklu życia pojazdu.
Nowa lokomotywa TRAXX DE wykorzystuje standardowe silniki spalinowe, produkowane na masową skalę i przeznaczone do różnorodnych zastosowań przemysłowych. Takie rozwiązanie, dzięki ogromnej liczbie stosowanych silników, zapewnia dostępność części zamiennych oraz ułatwia serwis. Silniki spalinowe posiadają konstrukcję modułową, umożliwiającą modyfikację i wymianę elementów w czasie całego okresu eksploatacji lokomotywy. Taka konstrukcja pozwala na kolejne modyfikacje w przypadku wdrożenia nowych norm w zakresie emisji lub innych wymogów, które mogą zostać narzucone w przyszłości.
Wymienne moduły silników spalinowych znacząco przyczyniają się do obniżenia kosztów utrzymania, przyszłych modyfikacji lub przeglądów. Związane jest to z mniejszym rozmiarem i wagą wymiennych komponentów, powszechną dostępnością części zamiennych, łatwiejszą naprawą i skróceniem czasu wyłączenia z eksploatacji. Zastosowanie czterech silników spalinowych znacząco zwiększyło niezawodność lokomotywy, która zachowuje pełną siłę pociągową, nawet gdy nie wszystkie silniki spalinowe są wykorzystywane. Możliwość wyłączenia silników podczas pracy na biegu jałowym lub przy niskim zapotrzebowaniu mocy pozwala na obniżenie zużycia paliwa i olejów.
„Lokomotywy mogą być eksploatowane z wykorzystaniem od 1 do 4 silników w zależności od potrzeb, zapewniając równocześnie optymalną w danej sytuacji moc. Eksploatacja 200 wielosilnikowych lokomotyw spalinowych TRAXX przyczyni się do ogromnej redukcji CO2 przez cały okres ich użytkowania”- podkreśla Ake Wennberg, prezes Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation. „Lokomotywa wielosilnikowa TRAXX DE, spełniająca surowe normy poziomu IIIB dotyczące emisji spalin, jest jedną z najbardziej przyjaznych środowisku naturalnemu lokomotyw dostępnych na rynku.”
Dzięki koncepcji platformy lokomotyw TRAXX, przewoźnicy skorzystają z efektu synergii, w odniesieniu do już posiadanej floty pojazdów rodziny TRAXX. Dotyczy to m.in. utrzymania pojazdów oraz długoterminowej dostępności części zamiennych. Nie bez znaczenia pozostaje również wysoka wartość rezydualna lokomotyw po zakończeniu ich eksploatacji. DB AG oraz jej spółki zależne posiadają i eksploatują już ponad 680 lokomotyw TRAXX.
„Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z podpisania umowy ramowej z DB Regio AG. Lokomotywy te znacząco przyczynią się do zrównoważonej ochrony środowiska w transporcie pasażerskim i towarowym na terenie Europy”- powiedział dr Klaus Baur, prezes zarządu Bombardier Transportation w Niemczech.
Finalny montaż nowych lokomotyw odbędzie się w Kassel w Niemczech. Nadwozia wyprodukuje wrocławski zakład Bombardiera, a wózki dostarczy zakład w Siegen. Zakłady w Mannheim i Kassel w Niemczech oraz Zurichu w Szwajcarii są odpowiedzialne za prace nad rozwojem produktu. Napędy i sterowanie dostarczone zostaną przez zakłady w Mannheim i Hennigsdorfie.
Jako produkt należący do platformy TRAXX, nowa wielosilnikowa lokomotywa spalinowa może być wyposażona w takie same pakiety systemów sterowania, jakie instalowane są w lokomotywach z napędem elektrycznym (systemy konwencjonalne i ETCS). Lokomotywy platformy TRAXX przeznaczone są do ruchu pasażerskiego i towarowego, krajowego i międzynarodowego. Od momentu wprowadzenia na rynek, sprzedano już ponad 1500 lokomotyw TRAXX, które homologowano w 18 krajach europejskich. W skład platformy lokomotyw TRAXX wchodzą trzy typy pojazdów z napędem elektrycznym (jednosystemowe zasilane prądem stałym lub przemiennym oraz wielosystemowe) oraz pojazdy spalinowo-elektryczne. Cechą charakterystyczną wszystkich lokomotyw TRAXX jest ich modułowa konstrukcja. Lokomotywy wyposażone są w urządzenia napędu i sterowania BOMBARDIER MITRAC, które znalazły zastosowanie już w ponad 3200 lokomotywach na całym świecie. Lokomotywy TRAXX, dzięki zastosowaniu materiałów, które w ponad 90% mogą być poddane recyclingowi, spełniają wymogi EMAS, są energowydajne i przyjazne dla środowiska naturalnego.