200 km/h po CMK
inforail
04.10.2011 09:51
200 km/h po CMK
Podczas jazdy próbnej 1 października 2011 r. z wykorzystaniem systemu ETCS poziomu 1 skład pociągu spółki PKP Intercity z lokomotywą „Husarz”osiągnął maksymalną prędkość 200 km/h. Próbę realizowano na wyremontowanym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej Psary –Zawiercie.
– W ramach przejazdu testowana będzie funkcjonalność systemu ETCS: wprowadzanie danych o pojeździe do systemu, rozpoczęcie jazdy pod nadzorem w obszarze niewyposażonym i wjazd w obszar wyposażony w ETCS. Podczas jazdy z zezwoleniem na 200 km/h, kolejno badana będzie reakcja systemu na przekroczenie dozwolonej prędkości oraz reakcja systemu na przejechanie sygnalizatora ze wskazaniem „stój”–przed testem informował uczestników przejazdu Marek Pawlik, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, który na bieżąco relacjonował przebieg jazdy testowej oraz przedstawił prezentacje na temat legislacyjnych i technicznych aspektów ERTMS.
–Dzisiejsze próby przebiegły zgodnie z planem. System działa dokładnie tak jak powinien. Istotna jest kompleksowość działań. Wyposażenie linii w systemy i pozyskanie odpowiedniego taboru, aby powstał w Polsce nowy system kolejowy – mówił po przejeździe Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.
Dzięki koordynacji działań pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. oraz PKP Intercity jazdy próbne przeprowadzono w dniach 27 września 2011 roku –1 października 2011 roku.
Prędkość rozkładowa 200 km/h zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy 2012/13 na odcinku linii CMK, Olszamowice –Zawiercie (35% długości). Pociągi wyposażone w system ETCS będą mogły poruszać się tam z prędkością 200 km/h. Składy zespolone np. Pendolino do 220 km/h. Wprowadzenie na całej linii CMK prędkości 200/220 km/h przewiduje się w 2015 roku. Czas przejazdu na trasie Warszawa Kraków i Katowice skróci się do około 2 godzin. Chcemy, by od 2012 r. pociągi rozkładowe mogły jeździć z prędkością 200 km/godz. na odcinku Olszamowice-Zawiercie –mówił wiceminister Andrzej Messel. Jego zdaniem kolejną trasą przystosowaną do poruszania się po niej pociągów z prędkością 200 km/h ma być linia E-65 łącząca Warszawę z Trójmiastem. Jest to możliwe, jednak tylko w przypadku pociągów z wychylnym pudłem. Jak się bowiem dowiedzieliśmy w trakcie konferencji „Kolej siłą polskiej gospodarki”linia E-65 jest modernizowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 200 km/h dla tych z wychylnym pudłem. Przypomnijmy, iż dziś żaden polski przewoźnik takich pociągów nie posiada. Także zamówione przez PKP Intercity Pendolino wychylnego pudła mieć nie będą. Zdaniem Messela w 2015 roku pociąg z Krakowa do Trójmiasta ma jechać 5 godzin. Minister dodał, że w planach jest także instalowanie odpowiednich systemów sterowania ruchem pociągów również na liniach, na których osiągnięcie prędkości 200 km/h jest niemożliwe. Chodzi o bezpieczeństwo. Przypomnijmy, że w 2009 roku PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E-65 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. System ten zapewnić ma przekazywanie odczytów z sygnalizacji świetlnej bądź informacji o ograniczeniach prędkości bezpośrednio na pulpit maszynisty, co wydatnie podniesie bezpieczeństwo pasażerów. System może również sam zatrzymać pociąg w przypadku, gdy maszynista nie zauważy sygnału „stój”. Z nowego systemu zadowolony jest także Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Wpłynie on nie tylko na skrócenie czasu przejazdu naszych pociągów, ale także zwiększenie bezpieczeństwa –mówił podczas testów systemu. Film z przejazdu pociągu z prędkością 200 km/h można oglądać tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024