Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

20 nowych przystanków na żądanie na Dolnym Śląsku

inforail
05.11.2020 15:15

Wraz z grudniowymrozkładem jazdy na Dolnym Śląsku pojawi się 20 nowych, kolejowych przystankówna żądanie. To nowość w skali kraju i rozwinięcie pilotażowego projektu KoleiDolnośląskich, który był testowany na dwóch stacjach.

Koleje Dolnośląskie jako pierwsze w kraju wprowadziły takądogodność. Najpierw pilotażowo – testy trwały przez kilka miesięcy na dwóchprzystankach: w Krzyżowej i w Nowej Wsi Legnickiej. Od momentu wprowadzenianowego systemu, pociągi zatrzymywały się na żądanie na przystanku Krzyżowa wprzypadku 31 proc. przejazdów. W Nowej Wsi Legnickiej w przypadku zaledwie 14proc. przejazdów.

– Pomysł sprawdził się i co ważne – został też dobrzeodebrany przez pasażerów, którzy bardzo szybko „nauczyli się” z takichprzystanków korzystać. Dlatego rozwijamy ten projekt i od nowego rocznegorozkładu jazdy wprowadzamy kolejne przystanki na żądanie – mówi DamianStawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Pokazaliśmy, że potrafimy stawiać naodważne rozwiązania, które z kolei będą wpływać na ciągłą poprawę efektywnościrealizowanych przez nas przewozów.

Sukcesowi projektu Kolei Dolnośląskich z uwagą przyglądająsię inni krajowi przewoźnicy. Od grudnia pierwsze przystanki na żądanie planująuruchomić Koleje Śląskie. Na początek na Śląsku pojawić się mają dwa przystankina żądanie. – Cieszymy się, że inni przewoźnicy też dostrzegli ten potencjał iidą za naszym przykładem, sprawdzając możliwości uruchomienia takichprzystanków – mówi Stawikowski.

Nowe przystanki nażądanie

Od nowego rocznego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać13 grudnia, do już funkcjonujących „na żądanie” przystanków w Krzyżowej i NowejWsi Legnickiej na pewno dołączą: Bierkowice, Błażkowa, Bolesławice Świdnickie,Gorzuchów Kłodzki, Górzyniec, Jedlina Górna, Kłodzko Książek, Kłodzko Zagórze,Kulin Kłodzki, Kwieciszowice, Lewin Kłodzki, Młyńsko, Nowa Ruda Przedmieście,Nowa Ruda Zdrojowisko, Stary Wielisław, Studzianka, Ubocze, Unisław Śląski orazWierzchowice. Wciąż trwają prace nad uruchomieniem przystanku na żądanie wSuszce. Wszystkie one zostaną oznaczone specjalnymi piktogramami.

– Tak szybkie wcielenie w życie koncepcji przystanków nażądanie jest jeszcze jednym przykładem innowacyjności Dolnego Śląska wdziedzinie kolei pasażerskiej – uważa Tymoteusz Myrda, członek zarząduWojewództwa Dolnośląskiego. – Widzimy, z jak dużą uwagą mieszkańcy regionuśledzą wszystkie nowe informacje dotyczące kolei, jak często dopytują o naszeplany rewitalizacji linii i odbudowy siatki lokalnych połączeń. Przystanki nażądanie spotkały się z dużym uznaniem, Dolnoślązacy sami wskazują też innemiejscowości, które ich zdaniem warto włączyć do tego systemu. Wszystkie tesugestie bierzemy pod uwagę, bo zależy nam na jak najszybszym likwidowaniubiałych plam na komunikacyjnej mapie województwa.

Jak skorzystać zprzystanku na żądanie?

W pociągach odtwarzane będą komunikaty informujące ozbliżaniu się do przystanku na żądanie. Od grudnia część pojazdów będzie jużwyposażona w specjalny system powiadamiania o zamiarze skorzystania zprzystanku. – W pociągach jeszcze niewyposażonych w przyciski wystarczypoinformować obsługę, że chcemy wysiąść. Natomiast jeśli chcemy zatrzymaćskład, będąc na peronie, musimy stanąć w takim miejscu, by widział nasmaszynista. Warto dodać, że przystanki na żądanie działają w takim trybie wciągu dnia oraz przy warunkach atmosferycznych, zapewniających dobrąwidoczność.  W nocy lub przypadku złejpogody pociągi zatrzymają się obligatoryjnie – wyjaśnia Stawikowski.

Projekt będzierozwijany

Koleje Dolnośląskie nadal będą traktować swój pomysł wsposób rozwojowy. Najbliżej objęcia projektem jest przystanek Szklarska PorębaHuta. – Analizujemy tę lokalizację pod kątem przystanku na żądanie ale jestjeszcze za wcześnie, aby deklarować, że takim będzie. Na pewno nie dołączymy godo obecnej listy, dedykowanej do rocznego rozkładu jazdy – mówi prezes KoleiDolnośląskich. – Najszybciej mogłoby się to stać przy jego marcowej korekcie,gdyż w przypadku Szklarskiej Poręby Huta, oprócz ustaleń z zarządcą infrastruktury(DSDiK), konieczne będzie zaakceptowanie zmiany formuły tego przystanku przeznaszych czeskich partnerów, czyli České Dráhy oraz danie im czasu nadostosowanie się np. do wymogu informowania pasażerów o przystanku na żądanie wjęzyku polskim – kończy.

Kurs na rozwój

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijającychsię przewoźników kolejowych w kraju. We wrześniu i październiku spółkapodpisała umowy na dostawę nowego taboru na łączną kwotę ponad 255 milionówzłotych (netto). Dzięki temu w najbliższych dwóch latach flota samorządowegoprzewoźnika zwiększy się o pięć elektrycznych pięcioczłonowych składów i sześćtrójczłonowych pojazdów hybrydowych. Zakup tych pociągów wsparty został przezCentrum Unijnych Projektów Transportowych, które w ramach unijnego ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko przeznaczyło na ten cel 85 milionówzłotych. (KD)