20 Griffinów już prowadzi pociągi PKP Intercity. Które?

inforail
30.06.2020 12:45

Inwestycje PKPIntercity nie zwalniają tempa. Flota przewoźnika wzbogaciła się właśnie o 20najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych, które dla PKP Intercityprodukuje firma NEWAG. Oznacza to realizację podstawowej, wartej ponad 367 mlnzł brutto, części umowy.

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnikodebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity zostaławzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma NEWAG zNowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy,która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdóww tzw. prawie opcji.  Wartość kontraktuobejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł bruttodo 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKPIntercity jeszcze w tym roku.

Polską gospodarkęnapędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ichświadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu,jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – zapewnia AndrzejAdamczyk, Minister Infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dlapracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów,świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie orazświadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomieutrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementemprojektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotywdla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt „Przyspieszamykomfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”POIS.05.01.00-00-0023/17-00. Wartość przyznanego dofinansowania dla zadaniazakupu nowych elektrowozów wyniosła 79 132 679,97 zł. Łącznie ze środkówunijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Ze wsparciem funduszyunijnych polska kolej wchodzi na nowe tory rozwoju. Kolej to teraz szybki,bezpieczny i komfortowy środek transportu. Środki unijne inwestujemy w projektysłużące społeczeństwu, które może korzystać z infrastruktury i usług nanajwyższym poziomie – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Minister Funduszyi Polityki Regionalnej.

Bezpieczne i szybkiepodróże po całej Polsce

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzipociągi:

             TLK KievExpress relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk –Warszawa;

             ICZielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;

             IC Mewarelacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;

             ICGałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;

             TLKStaszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;

             IC Notećrelacji Warszawa – Piła – Warszawa;

             ICCzartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;

             TLKZamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;

             TLKChełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;

             TLKKochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;

             TLKMierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz –Kołobrzeg (sezonowy);

             TLKWetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);

             TLKLatarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);

             TLK Wartarelacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więcefektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

Realizowane obecnieprzez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polskąkolej. Z perspektywy pasażera efekt synergii to właśnie rozpoczęcie podróży naprzebudowanym dworcu i przejazd nowoczesnym pociągiem kursującym pozmodernizowanej linii kolejowej. Dzięki takiej strategii inwestycyjnej podróżekoleją trwają krócej, są bezpieczniejsze i wygodniejsze – zauważa KrzysztofMamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

PKP Intercitypodpisało umowy na ponad 650 mln dofinansowania na dwa projekty realizowane zProgramu Infrastruktura i Środowisko. Dziś w ramach jednego z nich finalizowanyjest odbiór lokomotyw, dzięki którym zwiększy się komfort podróżnych. Dostawcątaboru jest polska firma NEWAG S.A. – mówi Joanna Lech, p.o. DyrektoraCentrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe lokomotywy sąsilnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wieluważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostupopularności naszych usług – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKPIntercity.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymaganiarygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności.Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomupierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardówbezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego AgencjiKolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki,który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, coprzełoży się na ich efektywną eksploatację.

Dzięki naszejwspółpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniemnajnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, żedzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyćprzewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa iniezawodnością – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

Największe inwestycjew historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnierealizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalszepodnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. taborprzewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągówbędzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.