180 mln zł na remonty w województwie śląskim
Około 180 mln zł wyda w tym roku na remonty torów w woj.śląskim zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.Ponieważ projekty pod kątem obecnych środków unijnych są jeszczeprzygotowywane, większość prac pokryją środki budżetowe.
Jak poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej wKatowicach dyrektor regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PLK JanuszPasierb, z nieco ponad 180 mln zł tegorocznych środków na modernizacjętamtejszej infrastruktury kolejowej, projekty realizowane ze środków budżetowychpochłoną ok. 165 mln zł.
To łącznie kilkanaście inwestycji. Największa z nich todokończenie trwającej od ub. roku modernizacji towarowego szlaku nr 169Tychy-Orzesze Jaśkowice (w ub. roku miała kosztować ok. 50 mln zł, w tym rokuok. 37 mln zł). Jednotorowa zelektryfikowana linia jest ważna dla transportu zi do Rybnickiego Okręgu Węglowego – jeżdżą nią m.in. ciężkie składy obsługującekopalnie, hutę i elektrownię.
Ze środków budżetowych kontynuowane mają być m.in. zadaniawieloletnie na linii 131, czyli magistrali węglowej (na odcinku TarnowskieGóry-Kalety), na linii 61 na odcinku Koniecpol – Częstochowa Stradom (trwa tamprzetarg obejmujący m.in. przebudowę jednego mostu, peronów i wiat na jednejstacji i kilku przystankach) czy też prace na linii nr 62 Sosnowiec – Tunel.
Do połowy roku dokończony ma zostać projekt w Gliwicach -wspólna z PKP SA inwestycja obejmująca dworzec i stację kolejową (w części PLKw tym roku za ok. 18 mln zł). Planowane są również prace na południowo-wschodniejobwodnicy kolejowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego oraz roboty na liniiE59, na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (linia nr 151).
Tegoroczne projekty współfinansowane środkami unijnymi będąkosztowały łącznie ok. 15 mln zł. Chodzi przede wszystkim o ostatnie prace narewitalizowanej ze środków UE linii nr 158 Rybnik – Chałupki. Choć w styczniubr. PLK informowały, że wykonawca z opóźnieniem zakończył zasadnicze roboty -pozostały jeszcze drobniejsze ich elementy związane ze sterowaniem ruchemkolejowym czy trakcją elektryczną. Obecnie ruch tam jest prowadzony – zograniczeniami.
Drugi projekt współfinansowany ze środków unijnych towykonanie dokumentacji projektowej modernizacji południowej części linii E65.
W zasadzie wszystkie duże przygotowywane dla woj. śląskiegoprojekty finansowane z nowych środków UE są na etapie studiów wykonalności.Największym z nich będzie właśnie modernizacja odcinków linii kolejowej E65 odługości ok. 85 km między Będzinem, a granicą państwa w Zebrzydowicach – ołącznej wartości przekraczającej 4 mld zł. Projekt ten zgłoszono już dofinansowania w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Conecting People Facility) CEF2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt ten zakłada na odcinku przebiegającym przezaglomerację katowicką separację ruchu aglomeracyjnego od towarowego. Dobudowanemają być nowe tory, rozbudowane stacje, powstać mają też dwa nowe przystanki.Obecnie trwają przetargi ograniczone na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanieniezbędnych pozwoleń.
Jak przekazał w piątek Pasierb, dla części tego zadania PLKma już decyzje środowiskowe i jest w trakcie uzyskiwania decyzjilokalizacyjnych. Projektowanie ma trwać przez cały 2017 r., ogłoszeniepostępowań przetargowych na wykonawców (w oparciu o dokumentację zamawiającego)planowane jest na początek 2018 r. Realizacja zakładana jest do końca 2023 r.
Dla niewyremontowanego dotąd odcinka innej kluczowejprzebiegającej przez region linii E30 (między Katowicami a Sosnowcem Jęzorem)trwają opracowania przedprojektowe i – według przedstawiciela PLK – trudno narazie mówić o terminach. Będą one wiązały się z wariantami realizacjiokreślonymi w opracowywanych obecnie studiach wykonalności.
Władze PLK deklarują też, że czekają na inicjatywę stronysamorządowej odnośnie remontów linii kolejowych przewidzianych do realizacji wramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.Województwo zaplanowało w nim przeznaczyć blisko 93 mln euro na remonty co najmniej70 km linii kolejowych.
Czekamy tu, jak samorządy wskażą nam dalsze działania.W momencie kiedy będziemy mieli przygotowane tzw. fiszki projektowe i określonedokładnie zakresy finansowe, wtedy będziemy mogli mówić o jakimś konkretnymdoprecyzowaniu” – wyjaśnił dyrektor regionu śląskiego Centrum RealizacjiInwestycji PLK.
„