Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

160 lat linii Racibórz – Chałupki.

inforail
04.05.2007 21:49
Długi kwietniowo –majowy weekend obfitował w wydarzenia kolejowe związane z trakcją parową. W cieniu Wolsztyna odbywał się bardzo rozległa impreza upamiętniająca niezbyt często obchodzoną rocznicę 160 lat upływających od otwarcia linii kolejowej Racibórz –Chałupki. Z tej okazji zaplanowano bardzo szeroki zakres obchodów.
Zeszłoroczne obchody 150 lat linii Racibórz - Rybnik - Katowice. Wjazd równoległy dwóch pociągów parowych do Rybnika. Fot. P. Piech
W zeszłym roku obchodzono hucznie 150 lat istnienia linii Racibórz –Rybnik –Katowice, które przeszły najśmielsze oczekiwania organizatorów. Zorganizowane pociągi specjalne, ciągnięte lokomotywami parowymi już na pierwszych stacjach były całkowicie zapełnione. Na kolejnych stacjach ludzie nie mieścili się już w zbyt małych składach, więc część osób musiała dostać się samochodem na obchody. Mimo tego cała akcja ukazała jak bardzo mieszkańcy związani są z koleją, nawet w okresie, gdzie wszyscy masowo wybierają samochód. Dlatego też w tym roku postanowiono zorganizować kolejne obchody, tym razem 160 lat linii Racibórz –Chałupki.
Tr 12 - 25 oczekuje na swój kurs na boczym torze stacji w Chałupkach. Fot. R. Piech Pierwszy tego dnia pociąg retro do Raciborza stoi na peronie w Chałupkach. Fot. R. Piech
Linia ta była częścią Kolei Wilhelma, która zaczynała się w Kędzierzynie –Koźlu, przebiegała przez Racibórz i dochodziła do Chałupek. Pierwsze pociągi z Kędzierzyna do Raciborza dotarły 1 stycznia 1846 roku, dalsza część z Raciborza do Chałupek powstała 1 maja 1847 roku. Tor łączący Chałupki z Bohuminem wybudowało towarzystwo z Autro –Węgier. Linia ta jako pierwsza połączyła koleje Austro – Węgier z pruskimi. Z tego powodu jej znaczenie w ruchu międzynarodowym było bardzo ważne, z pociągami łączącymi Berlin z Wiedniem, czy też jako miejsce kursowania legendarnego Orient Expressu. Niestety ostatni okres przyniósł gwałtowny spadek ruchu, co spowodowało, że z rozkładów znikły pociągi pospieszne. Mimo to nadal pozostały pociągi pasażerskie, oraz bardzo dużo towarowych. Pierwotnie linia była jednotorowa, lecz bardzo szybko dobudowano drugi tor, i po dziś dzień jest dwutorowa.
Poczet Sztandarowy oczekuje na gości pierwszego pociągu z Chałupek. Fot. R. Piech Pierwszy pociąg przywitała również orkiestra dęta i nowy zwyczaj prosto ze Stanów Zjednoczonych, czyli Majoretki. Fot. R. Piech Zmiana czoła podczas postoju w Raciborzu. Fot. R. Piech
Pomimo niezbyt często obchodzonej 160 rocznicy, przewidziano bardzo szeroki zakres obchodów. Zacząć należy chyba od naznaczenia, że impreza ta została zorganizowana wspólnymi siłami PKP PR, PKP Cargo, PKP PLK oraz Urzędu Miasta Racibórz i Gminy Krzyżanowice. Główną atrakcją były ponownie darmowe przejazdy pociągami retro ciągniętymi parowozem. Z Chałupek do Raciborza przewidziano 3 kursy, w kierunku powrotnym 2. Rozkład jazdy został dosyć dobrze dobrany do okoliczności pozwalając na odbycie podróży między oboma miastami, oraz uczestniczenie w imprezach, które odbywały się zarówno w Raciborzu, jak i Chałupkach.
Z okazji przejazdu wykonano specjalne bilety. Fot. R. Piech Z okazji przejazdu wykonano specjalne bilety. Fot. R. Piech
Pierwszy pociąg ciągnięty lokomotywą Ty2 –953 posiadał w składzie dwa, dwu wagonowe zespoły piętrowe Bhp (dawna Bipa) w zielonym malowaniu, wagon drugiej klasy z powojennej serii, wagon pocztowy, przebudowany na barowy oraz wagon salonkę powstałą z przebudowy dawnego wagonu sypialnego. Niestety trzy ostatnie wagony były zarezerwowane wyłącznie dla specjalnych gości, co wywoływało niezadowolenie wielu starszych ludzi, chcących odbyć w bardziej retro, niż piętrowe wagonach. Nie trudno dojść do stwierdzenia, że zbyt dużo wagonów było przeznaczonych dla specjalnych gości. W efekcie były one dosyć puste, czego nie można powiedzieć o normalnie dostępnych wagonach piętrowych. Już podczas zeszło rocznych obchodów dwa wagony piętrowe okazały się za małe. Nauczeni przeszłością kolejarze podstawili tym razem dwa, dwu wagonowe zespoły. Jednak mimo tego podczas kursu powrotnego skład był ponownie zapełniony do granic możliwości.
W przejściu podziemnym pojawił się okazjonalny rysunek. Fot. R. Piech Uroczyste rozpoczęcie obchodów na rynku w Raciborzu. Fot. R. Piech
Poczet Sztandarowy na oficjalnym rozpoczęciu obchodów w Raciborzu. Fot. R. Piech Stoisko grupy PKP na wynku w Raciborzu. Fot. R. Piech
Pierwszy pociąg z Chałupek przywitał na dworcu w Raciborzu komitet powitalny z flagami, orkiestra dęta oraz Majoretki. Po przywitaniu goście udali się na rynek, gdzie rozpoczęto oficjalnie obchody. Mające charakter festynu. Na bocznym peronie dworca zorganizowano również wystawę taboru, gdzie pokazano wagon WOŚP oraz zmodernizowany zespół EN 57 –2056.
Prezentacja pociągu retro z Czech pozostawiała wiele do życzenia. Fot. R. Piech Po prawej pociąg do Raciborza, po lewej z Raciborza. Tłum na peronie jak za najlepszych lat kolei. Fot. R. Piech Skład drugiego pociągu do Raciborza okazał się o wiele za mały. Fot. R. Piech
Dlatego dopięto dodatkowe dwa wagony piętrowe, które pomieściły wszystkich chętnych. Fot. R. Piech Tr 12 - 25 wyrusza z pociągiem do Raciborza. Dodatkowy piętrus nie sprawił problemów parowozikowi. Fot. R. Piech
Po powrocie pociągu z Raciborza do Chałupek rozpoczęto oficjalnie obchody w Chałupkach. Niestety tutaj organizacja nieco się skomplikowała. O tej samej porze miał wjechać specjalny pociąg parowy z Czech. I rzeczywiście na peronie stał parowóz 423 041, z brankardem i wagonem 3 klasy sygnowane jako ČSD. Niestety zapewne z powodów formalno prawnych skład przyciągnęła elektryczna lokomotywa manewrowa 110 028 należąca do ČD. Co nie byłoby problemem, gdyby odstawiono elektrowóz na boczy tor. Dodatkowe zamieszanie spowodował tłum ludzi wysiadający z jednego pociągu i inne osoby zamierzające skorzystać z ponownego pociągu do Raciborza, tym razem ciągniętego przez starszy parowóz Tr 12 –25 z trzema wagonami. Niestety pojemność taboru okazała się zbyt mała, więc na szybko podjęto decyzję o dopięciu jednego, dwu wagonowego składu Bhp, co pozwoliło pomieścić chętnych do jazdy.
Wystawa taboru w Chałupkach. Fot. R. Piech Największy rarytas ekspozycji. Dwu systemowa lokomotywa CD 363, za nią jedno systemowy obposiednik 163. Fot. R. Piech
Pulpit maszynisty lokomotywy 363. Lokomotywa 163 ma podobny, tylko pozbawiony przełączników i wskaźników o prądzie zasilania. Fot. R. Piech Niespotykana w Polse aranżacja wnętrza lokomotywy z otwartym (nie zabezpieczonym siatkami) dostępem do urządzeń elektrycznych w lokomotywie 363. Fot. R. Piech
W Chałupkach również zorganizowano wiele atrakcji w tym pokazy psów i technik obronnych SOK, mecz piłkarski, czy Festyn. Do zwiedzania wystawiono też tabor kolejowy. Oprócz dobrze znanych lokomotyw PKP serii SM 41, SM 31, ST 44, ET 41, ET 22 pokazano również dwie lokomotywy ČD serii 163 i 363. Podczas gdy lokomotywa serii 163 jest przystosowana do pracy na sieci o napięciu 3 kV prądu stałego, to 363 jest lokomotywą dwu systemową mogącą kursować zarówno pod napięciem 3 kV prądu stałego jak i 25 kV 50 Hz przemiennego. Dzięki temu może ona kursować po całych Czechach oraz Słowacji.
 
Reasumując całą imprezę należy ją uznać za udaną. Tego typu wydarzenia mają jednoczyć załogę, rodziny, dawać radość i wpływać na poprawę wzajemnych relacji mieszkańców z zazwyczaj niedostępną koleją. Powyższe założenia impreza ta spełniła. Udowodniła również jak wielkie zainteresowanie koleją jest wśród lokalnej społeczności. Miejmy nadzieję, że dzięki tak pozytywnym doświadczeniom będziemy świadkami co rocznych wydarzeń tego typu na Górnym Śląsku, które przyciągają rzeszę ludzi. Miejmy również nadzieję, że wraz z takimi wydarzeniami władza lokalna jak i wojewódzka dostrzeże społeczną konieczność utrzymywania i rozwoju kolei regionalnych.