15 lat od podpisania umowy powołania Kolei Mazowieckich

inforail
29.07.2019 11:22

Dzisiaj, 29 lipca2019 roku mija dokładnie 15 lat od podpisania umowy, która powołała doistnienia Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM”.

Jej udziałowcami zostali Samorząd Województwa Mazowieckiego(51% udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49% udziałów), a kapitałzakładowy wyniósł 50 000 zł. Dzisiaj Koleje Mazowieckie przewożą blisko 60milionów pasażerów rocznie, a kapitał zakładowy spółki wynosi blisko 482miliony zł.

30 grudnia 2004 roku pomiędzy Samorządem WojewództwaMazowieckiego a spółką została podpisana umowa dotycząca organizowania ifinansowana regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na tereniewojewództwa mazowieckiego. Pierwsze pociągi Kolei Mazowieckich wyjechały naszlaki 1 stycznia 2005 roku. Jednak celem było pełne usamorządowienie spółki.Stało się to faktem 8 stycznia 2008 roku. Przejęcie przez samorząd województwa100 proc. udziałów w Kolejach Mazowieckich, usprawniło zarządzanie i rozpoczęłookres dużych inwestycji taborowych.

Z perspektywy czasumuszę powiedzieć, że była to decyzja słuszna. Oczywiście, mieliśmy pewnewątpliwości, ale jak się okazało przy dużych, a nawet bardzo dużych nakładachfinansowych i determinacji – Koleje Mazowieckie stały się liderem na torach.Dziś, po 15 latach trudno już sobie przypomnieć w jak fatalnym stanie byłyprzejęte przez nas składy. Jednak najważniejsze, że udało się nam usprawnićkomunikację na Mazowszu i przekonać mieszkańców do podróżowania koleją –mówi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. Pamiętajmy jednak, że Koleje Mazowieckie to nie tylko coraznowocześniejszy i wygodniejszy tabor. To także ludzie, którzy od 15 lat pracująw spółce. Dla wielu z nich nie jest to tylko praca, a przede wszystkim pasja– dodaje marszałek.

Park taborowy KM jest stale unowocześniany dzięki zakupomnowych pojazdów oraz modernizacji posiadanych elektrycznych zespołówtrakcyjnych. W 2005 r. spółka rozpoczynała działalność, dysponując 184wysłużonymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Dziś ma 316 sztuki różnegorodzaju taboru, z czego 119 to zupełnie nowe pojazdy. W sumie koszt zakupunowych pojazdów wyniósł ponad 1 mld zł, a inwestycje w modernizacje posiadanychelektrycznych zespołów trakcyjnych 704 mln zł.

Rozwój KM to nie tylko olbrzymie inwestycje w tabor. Udałosię m.in.: reaktywować zawieszone przez „PKP Przewozy Regionalne” połączenia,wprowadzić własną taryfę przewozową, która umożliwiła elastyczne kształtowanieofert, opracować ofertę „Wspólny bilet KM ZTM i WKD” czy wprowadzić nowe kanałysprzedaży biletów. Koleje Mazowieckie inwestują także w szkolenia swoichpracowników. Udało się stworzyć własny ośrodek szkoleniowy z nowoczesnymsymulatorem jazdy. To właśnie tu kształci się młodzież na stanowiska maszynistyoraz kierownika pociągu.

Efektem inwestycji w rozwój kolei na Mazowszu jest stalerosnąca liczba pasażerów Kolei Mazowieckich W 2005 roku pierwszegosamorządowego przewoźnika kolejowego wybrało blisko 40 milionów pasażerów, a w2018 roku spółka przewiozła blisko 60 milionów osób.

Przez 15 lat udało sięosiągnąć dużo, ale nie zwalniamy tempa i jesteśmy w trakcie realizacjinajwiększej w historii polskiej kolei inwestycji w tabor – zakupu 71 ezt FLIRTnajnowszej generacji. Prezentacja pierwszego pojazdu odbędzie się na TargachTrako 2019, 24 września. Ponadto pracujemy nad rozbudową zapleczy do utrzymaniataboru. Jesteśmy na etapie końcowym realizacji projektu „Rumobil” dlawszystkich linii, które obsługujemy, co oznacza, że już wkrótce każdy pasażerbędzie mógł za pomocą aplikacji sprawdzić gdzie znajduje się jego pociąg –mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Przykład Kolei Mazowieckich jest dowodem, że możliwa jestgeneralna zmiana wizerunku kolei regionalnej. Spółka jest modelowym przykłademusamorządowienia, które zakończyło się sukcesem i które było i jest wzorcowedla innych podmiotów w tej branży.