15 czerwca ruszają czeskie Railjety

inforail
04.06.2014 14:22

Od 15 czerwca czeskie Railjety będą obsługiwać regularne połączenia na trasie Praga –Brno –Wiedeń. Składy wyjadą jako EC 72/73 „Smetana”i EC 74/75 Franz Schubert. Dziś na wiedeńskim dworcu odbyła się prezentacja pociągów. Dzięki uruchomieniu nowych jednostek skróci się czas przejazdu między stacjami docelowymi i to aż o 38 minut. Ze stolicy Austrii do stolicy Czech będzie można dojechać w 4 godziny i 11 minut. Na większości odcinków pociąg będzie jechał z prędkością 160 km/h, niestety są jeszcze odcinki, gdzie będzie musiał zwolnić do 100 km/h. Przypomnijmy, że maksymalna prędkość składów Railjet to 230 km/h. Aktualnie czeski przewoźnik ma już dwa składy, stąd takie plany obsługowe.

Wiedeńska prezentacja RailjetówWiedeńska prezentacja RailjetówCzeski Railjet w Wiedniu
A tak wyglądają czasy przejazdu między poszczególnymi miastami na trasie Railjet:
Relacja
Dotychczasowe czasy przejazdu
Czasy przejazdu w grudniu 2014 roku*
Różnca*
Wien ↔Praha
4h 49min
ca. 4h 11min
ca. 38 min
Wien ↔Brno
2h 05min
ca. 1h 32min
ca. 33 min
Graz ↔Brno
5h 12min
ca. 4h 14min
ca. 58 min
Graz ↔Praha
7h 56min
ca. 6h 53min
ca. 1h 3min
* czasy planowane, mogą ulegać zmianą
’Uruchomienie nowych połączeń Railjet do Pragi jest najważniejszym międzynarodowym projektem transportowym w tym roku dla ÖBB. Dzięki wprowadzeniu tych składów liczymy na dalszych wzrost liczby pasażerów. Sukces tego projektu chcemy kontynuować z Kolejami Czeskimi”- powiedziała Birgit Wagner, członek zarządu ÖBB AG.
Siedem zakupionych przez Ceske drahy składów będzie oferowało ten sam komfort co jednostki austriackie i do którego pasażerowie są już przyzwyczajeni. Jedyna różnica to w zasadzie niebieska malatura zewnętrzna czeskich pociągów oraz nieliczne szczegóły. Wszystkie pociągi są wyposażone w restauracje pokładowe, informację pasażerską, system rezerwacji miejsc czy komfortowe wnętrza. Będą też toalety z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla potrzeb niepełnosprawnych. Railjet jest również wyposażony w pomost dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Składy Siemensa są ciągnięte przez lokomotywy Taurus. Ich długość bez lokomotywy to 185 m, waga 350 ton. Jednorazowo na pokładzie Railjeta (w wersji dla CD) będzie mogło podróżować 442 pasażerów, z czego 6 w klasie business i 42 w klasie first. Pozostali pasażerowie będą mieli do dyspozycji miejsca w klasie ekonomicznej. Szkoda, że PKP Intercity nie postawiły na takie właśnie składy i wolały zainwestować w Pendolino….