14 grudnia pojadą pociągi z Gorzowa do Berlina
– Uzgodnienia z prezesem Przewozów Regionalnych są takie, żepilotażowo jedno połączenie bezpośrednie Berlin-Gorzów ma się znaleźć wrozkładzie jazdy 14 grudnia br. Zarząd województwa zwiększył na ten cel wbudżecie województwa kwotę 400 tys. zł. Łącznie na tej linii jest 9 połączeń -poinformowała marszałek Elżbieta Anna Polak.
Obecnie województwo lubuskie realizuje 9 par pociągów natrasie Gorzów Wlkp. ? Kostrzyn. W związku z petycją obywateli, pod którąpodpisało się 5 tys. osób, jak też mając na uwadze liczne interwencje w tejsprawie, Zarząd Województwa Lubuskiego na posiedzeniu w dniu 30 października 2015r. postanowił, aby w miejsce 1 pary pociągów na ww. trasie utworzyćbezpośrednie połączenie na trasie Gorzów Wlkp. ? Berlin. Szacunkowa różnica wkosztach wynosi około 400 tys. zł. Zarząd Województwa zabezpieczył tę kwotę wbudżecie na 2016 r.
Urząd Marszałkowski przypomina, że w roku 2013 zakupiłcztery pojazdy ?Link?, które powinny uzyskać dopuszczenie do eksploatacji po torachniemieckich. Pojazdy są wyposażone w dwa systemy bezpieczeństwa i kursująobecnie na trasach Kostrzyn ? Krzyż oraz Gorzów Wlkp. ? Zielona Góra. Trwa proceshomologacji, który zgodnie z umową powinien zakończyć się w roku 2015.
Krajowy plan transportowy zakłada, w wariancie najbardziejprawdopodobnym, że do roku 2015 oferta w zakresie połączeń międzynarodowychobejmie dodatkową relację Gorzów Wlkp. ? Berlin zaś połączenie Wrocław ? Berlinskierowane zostanie przez Zieloną Górę, przy czym mają to być wyłącznie pociągipospieszne lub ekspresowe.
W przewozach międzynarodowych krajowy plan zakłada dążeniedo zapewnienia bezpośrednich połączeń pomiędzy stolicami województwprzygranicznych a stolicami państw, z którymi województwa te graniczą (GorzówWlkp. ? Berlin, Zielona Góra ? Berlin). Realizacja oferty będzie corocznieoceniana przez Ministra pod kątem dostosowania do potrzeb społeczeństwa.
Plan transportowy uszczegóławia ogólne zapisy StrategiiRozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020 w tym planowane zwiększenie ilościtransgranicznych i międzywojewódzkich połączeń, w szczególności kolejowychGorzowa Wlkp. i Zielonej Góry. Wariant minimalny realizacji Planu zakłada utrzymaniestatus quo w połączeniach transgranicznych, natomiast warianty rozwojowe obejmujązwiększenie ich ilości, w tym również uruchomienie nowego połączenia przezGubin/Guben.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewidziano usprawnienie systemu pasażerskiej informacji wpociągach kursujących między województwem lubuskim a Brandenburgią. Dowdrożenia rozwojowych wariantów Planu transportowego niezbędne jest wsparcie zbudżetu państwa na finansowanie połączeń w strefie transgranicznej, w kwocie odpowiadającejśrodkom, jakie były przeznaczane z tego źródła w roku 2011. Sejmik WojewództwaLubuskiego przyjął stanowisko w tej sprawie już w roku 2011.
Aktualnie mieszkańcy regionu mogą dojechać do Berlina zZielonej Góry z przesiadką we Frankfurcie (o) oraz Gorzowa Wielkopolskiego zprzesiadką na stacji Kostrzyn.
Przypomnijmy, że na razie nie pojadą natomiast bezpośredniepociągi do Berlina z województwa kujawsko-pomorskiego. Ich uruchomieniezapowiadała swego czasu Arriva. Na razie projekt ten nie zostanie zrealizowany.
„