14 grudnia otwarcie dworca kolejowego w Gliwicach
Na 14 grudniazarządca dworcowej infrastruktury, spółka PKP SA, zaplanował otwarcie gliwickiegodworca kolejowego po modernizacji. Udostępniany oficjalnie, po kilkukrotnieprzesuwanych terminach zakończenia prac, obiekt ma należeć do kategorii dworcówpremium.
Do obiektów kategorii premium PKP SA zalicza ważne węzłykomunikacyjne, obsługujące ruch krajowy i międzynarodowy.
O przekazanym przez inwestora terminie oficjalnego otwarciaobiektu poinformował w czwartek w swoim biuletynie informacyjnym gliwickisamorząd. Na 14 grudnia zaplanowano m.in. prezentację nowych dworcowychfunkcjonalności, warsztaty dla kolejowych zapaleńców i zabawy dla dzieci.
Miasto zaakcentowało, że modernizacja dworca była największąinwestycją od czasu jego budowy w latach 20. ub. wieku. Budynek zostałgruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę.
Wyremontowano i podświetlono elewację budynku wraz zdetalami architektonicznymi. Renowacji poddano mozaikę w holu głównym idrewniane sufity. Gruntownie przebudowano perony ? wykonano nową nawierzchnię,tunele i zupełnie nową konstrukcję zadaszenia nad peronami. W obrębie stacjiwymieniono tory, pod którymi zamontowano maty wibroizolacyjne.
Dwa dworcowe hole ? główny i mniejszy, tzw. autobusowy ?połączono korytarzem. Pojawiły się nowe wyświetlacze, wymieniono systeminformacji głosowej, zniesiono bariery architektoniczne, zamontowano ruchomeschody i windy, obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety.Zastosowano też rozwiązania dla osób niedosłyszących i słabowidzących.
Część powierzchni obiektu PKP SA przeznaczyły do wynajęcia.W budynku – za halą główną, w łączniku i w tzw. holu autobusowym – mają znaleźćsię m.in. księgarnia, sklep spożywczy, drogeria i lokal gastronomiczny. Innaczęść powierzchni ma być przeznaczona na cele biurowe.
Przy okazji kompleksowej przebudowy dworca samorząd zleciłremont należącego do miasta fragmentu tunelu umożliwiającego przejście poddworcem do ul. Tarnogórskiej. Tunel wyczyszczono, naprawione zostały tynki ioświetlenie. Nad rampą wymieniono panele w zadaszeniu. Ściany i posadzkipokryto powłoką antygraffiti.
Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projektprzebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, byłjednym z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadziłyje spółki PKP SA, do której należy gmach dworca oraz PKP PLK – właściciel infrastrukturytorów i peronów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały zkońcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestormówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono częśćprzedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostaćzakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.
W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, do przełomuIII i IV kw. br., co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy zdotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonaniadodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowaniainwestycji.
Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. Wostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SAzakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 – bez infrastruktury torów iperonów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.Ostatecznie przebudowa miała znacznie szerszy zakres.
Kompleks dworca przebudowywało konsorcjum firm AldesaConstrucciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podawaływ połowie br., że koszt inwestycji wyniósł ostatecznie ok. 120 mln zł netto(przy współfinansowaniu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko).
Niezależnie od projektu kolejowego władze Gliwicprzygotowują budowę wokół dworca kolejowego centrum przesiadkowego. Ma to byćzintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowychz parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych. Z końcemczerwca samorząd wybrał koncepcję architektoniczno-przestrzenną tegoprzedsięwzięcia.
„