108 mln na poznańską kolej metropolitalną
W ramach ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych Stowarzyszenie Metropolia Poznań ma do dyspozycjiłącznie prawie 200 mln euro. Ponad połowa tej kwoty zostanie przeznaczona narozwiązania komunikacyjne. Celem jest poprawa jakości życia mieszkańcówPoznania i przyległych gmin.
Mobilność to obecnie największe wyzwanie Poznania i innycheuropejskich metropolii. Problemy z przemieszczaniem się w ramach aglomeracjito wynik przede wszystkim szybkiej suburbanizacji.
– Obserwujemy rozlewanie się miast, migrację mieszkańców naprzedmieścia, których konsekwencją jest większe zatłoczenie na drogach iproblemy z mobilnością w granicach metropolii – mówi prezydent Poznania JacekJaśkowiak, prezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań – Musimy wyjść naprzeciw tymprocesom i znaleźć rozwiązania, które poprawią funkcjonowanie miast iprzyległych gmin. Dlatego aż 108 mln z dostępnych w ramach ZIT środkówzamierzamy przeznaczyć na rozwiązania komunikacyjne, przede wszystkim na kolejmetropolitalną.
W ramach tego projektu najważniejszym działaniem będziebudowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjachi przystankach kolejowych, które umożliwią dogodną zmianę środka transportu.Ale to także m.in. modernizacja dróg i rozwój systemu ścieżek rowerowych,budowa tuneli i wiaduktów a także parkingów typu Park&Ride.
– Dzięki realizacji tych projektów będziemy w efekciezupełnie inną przestrzenią metropolitalną. Do tej pory mieliśmy do czynienia zdziką suburbanizacją. Nie było w tym żadnego planu, nie myślano o komunikacjizbiorowej, niewystarczającej przepustowości dróg czy braku infrastrukturyspołecznej takiej jak szkoła czy przedszkole – podkreśla starosta poznański JanGrabkowski, wiceprezes SMP.
Przypomnijmy, że projekt „Master Plan dla PoznańskiejKolei Metropolitalnej” obejmujecztery działania.
Pierwsze z nich pn.”Koncepcja zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o liniePoznańskiego Węzła Kolejowego z wydzieleniem kolejowego ruchumetropolitalnego” jest już wykonane.
Drugie z działań to opracowanie „Koncepcji budowyfunkcjonalnych węzłów przesiadkowych PKM w kierunku zwiększenia ich dostępnościoraz oferowania usług komplementarnych do komunikacji publicznej”.Koncepcja jest w trakcie odbioru.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzeciego z działań dotyczy ogłoszenie o postępowaniu pn.”Opracowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennegooraz zmian studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wrazz koncepcją modernizacji układów drogowych na wskazanych obszarach wokół stacjii przystanków Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”.
Działania planistyczne skierowane są na rozwój koleimetropolitalnej, koncentrację rozwoju na terenach z dobrym dostępem do stacjilub przystanków kolejowych i przejęcie przez gminy dworców i terenówprzystanków.
Projekty planów miejscowych będą inspiracją do rewitalizacjiterenów wokół istniejących stacji i przystanków kolejowych. Niezależnie bowiemod stanu własności tych terenów będą one mogły być wykorzystane tylko w sposób zgodnyz uchwalonym przez rady gmin miejscowymi planami zagospodarowaniaprzestrzennego, których determinantą będzie funkcja punktu przesiadkowego orazfunkcja usług komplementarnych do komunikacji. Gminy zobowiążą się do wszczęciaprocedury uchwalenia planów miejscowych w oparciu o projekty planów powstałe wniniejszym Projekcie.
Gminy w uzgodnieniu z innymi zarządcami dróg będą mogły, napodstawie planów miejscowych uwzględniających parkingi i inne elementyinfrastruktury funkcjonalnych punktów przesiadkowych, sukcesywnie modernizowaćukłady drogowe wokół stacji i przystanków kolejowych. Ponadto gminy, pouchwaleniu mpzp dla terenów przydworcowych uzyskają wpływ na rozwój tychobszarów. Działania te będą finansowane ze środków UE w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych.
„