10 łódzkich Flirtów zyska środkowy człon
21 września Łódzka KolejAglomeracyjna ogłosiła postępowanie na rozbudowę 10 obecnie obsługiwanychpojazdów FLIRT3 o trzeci, środkowy człon.
Inwestycjapozwoli na zwiększenie pojemności pociągów. Jest konieczna z uwagi na corazwiększą liczbę przewożonych obecnie pasażerów i planowany rozwój połączeń.Rozbudowa pojazdów to rozwiązanie innowacyjne w branży kolejowej. ŁKA będzieprekursorem na polskim rynku.
Dłuższe pojazdy- więcejmiejsc dla pasażerów
Rozbudowapojazdów pozwoli na zwiększenie miejsc dla podróżnych. W dodatkowym członieznaleźć ma się nie niej niż 66 miejsc siedzących, w tym 64 siedzące miejscastałe. Tak jak w obecnych pojazdach, w dodatkowej przestrzeni pasażerowie będąmogli korzystać z gniazdek elektrycznych i bezpłatnego Internetu.
Obserwujemyznaczny wzrost liczby pasażerów w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.Statystyki pokazują, że kolej w województwie łódzkim zyskuje na znaczeniu. Abyzapewnić mieszkańcom odpowiedni komfort podróży ŁKA potrzebuje bardziejpojemnego taboru. Rozbudowa pojazdów zwiększy pojemność pociągów ze 120 do 180miejsc. Dłuższe składy będą mogły być kierowane na najbardziej oblegane trasy– powiedział Witold Stępień, marszałekwojewództwa łódzkiego.
ŁódzkaKolej Aglomeracyjna w trakcie ośmiu miesięcy obecnego roku (styczeń- sierpień)przewiozła 2434000 pasażerów. To niemal tyle, ile w całym zeszłymroku, kiedy z pociągów ŁKA skorzystały 2518000 pasażerów. Spółkaobserwuje stale rosnącą frekwencję
w pociągach.
Rozbudowa pojazdówzapewni pasażerom większy komfort podróży. Spółka będzie mogła bardziejefektywnie dysponować taborem. Rozbudowane pociągi będą uruchamiane
w godzinach szczytu oraz na najbardziej obłożonychliniach. W wielu przypadkach nie będzie już konieczności łączenia pojazdów wpodwójną trakcję, a „uwolniony” tabor będzie mógł zostać wykorzystany doobsługi dodatkowych połączeń.- dodajeJanusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pojazdyzostaną wydłużone o nie mniej niż 16 metrów. Rozbudowane pociągi mają być wpełni kompatybilne z obecnie eksploatowanymi pojazdami i umożliwiać łączenieich w trakcję wielokrotną do trzech pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamówieniezlecone zostało w trybie zamówienia „z wolnej ręki”. Do negocjacji zaproszono firmęStadler Polska, producenta aktualnie eksploatowanych elektrycznychzespołów trakcyjnych typu L-4268 serii FLIRT3. Pociąg zostanie wydłużony ojeden fabrycznie nowy środkowy człon nienapędny wraz z wózkiem tocznym wraz zuzyskaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla rozbudowanego pojazdu, zgodnego zTSI. Zamówienie uwzględnia również utrzymanie pojazdów.
Uruchomieniepoprzedzone zostało analizami ekonomicznymi przedsięwzięcia, analizamitechnicznymi wykonanymi przez polskie instytuty zajmujące się taborem oraz analizamiprawnymi.
Pierwszy pojazdzostanie wyprodukowany zostanie do 30.09.2018 r- w terminie do28.02.2019 pojazd musi uzyskać zezwolenie zgodne z TSI. Rozbudowa pozostałych 9 EZT FLIT3 masię zakończyć do 31.01.2020 r.
Wartość inwestycji to52433333,33 zł netto, w tym rozbudowa pojazdów 45000000,00zł netto, a utrzymanie trzeciego członu – 7433333,33 zł netto.
„