Otwarte drzwi Scania Productions Słupsk SA
27 września fabryka Scani w Słupsku świętowała swoje 10-lecie. Z tej okazji na terenie zakładu odbył się „dzień drzwi otwartych”. Oprócz znakomitego poczęstunku, można było obejrzeć produkty Scani, obejrzeć pokazowy proces produkcyjny, oraz obejrzeć hale i najskrytsze zakamarki zakładu. Wśród uczestników imprezy rozlosowano masę upominków ze Scani. Przejdźmy jednak do historii słupskiej filii szwedzkiego koncernu…
Po raz pierwszy zakładem Krajowego Przedsiębiorstwa Naprawy Autobusów, Scania zainteresowała się w roku 1993. Na początku roku 1994 Kapena, remontując do tej pory autobusy i produkująca trolejbusy, podpisała umowę o zawiązaniu spółki Scania-Kapena S.A, której pierwszym prezesem został pan Kjell Rosenlund. W czerwcu tego samego roku wyremontowano i doprowadzono do nowego standardu hale produkcyjne. W sierpniu linię montażową opuściła 1000 ciężarówka i pierwszy autobus niskowejściowy Scania CN 113 CCL wyprodukowana dla MPK Kraków. Przez ten czas Scania cały czas zwiększała zatrudnienie.
Bardzo ważnym rokiem w działalności firmy okazał się rok 1998. Wówczas to fabrykę odwiedzili premierzy Goran Person i Jerzy Buzek. Do ruchu w MPK Kraków przekazano także setny wyprodukowany w fabryce autobus Scania MaxCi. Fabryka otrzymała też certyfikat systemu zarządzania wg norm ISO 9002.
W marcu 1999 zakończono produkcję udanego i sprawdzonego również na polskich drogach autobusu Scania MaxiCi . Jego miejsce zajął „uśmiechnięty autobus” – Scania OmniCity. Obecnie fabryka w Słupsku produkuje również tańszą, niskowejściową wersję tego modelu, przeznaczoną bardziej do ruchu podmiejskiego – OmniLink.
W marcu 2000 roku wyprodukowano ciężarówkę nr 5000. W 2000 roku zmienił się również prezes zakładu, którym został Lars-Erik Neerback.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przełomowym rokiem dla istnienia słupskiego zakładu był niewątpliwie rok 2002. W lipcu tego roku podjęto bowiem decyzje o zaprzestaniu produkcji ciężarówek i przestawienie profilu fabryki na produkcję autobusów. W sumie w Słupsku wyprodukowano aż 7936 ciężarówek różnych typów.
Na początku roku 2003 Scania została właścicielem całego terenu należącego do spółki Scania-Kapena. W związku z tym zakład produkcji autobusów w Słupsku zmienił nazwę na Scania Productions Słupsk S.A. Na 10 lecie swojej działalności w Słupsku, MZK Słupsk złożyło zamówienie na 8 sztuk modelu Omnicity, które zostanie zrealizowane pod koniec tego roku. Scania ma nadzieję, że słupskie zamówienie wpłynie korzystnie na popyt na ten nowoczesny, wykonany z aluminium autobus. Jak do tej pory w Polsce, model Omnicity w większej ilości użytkuje wyłącznie MPK Kraków.