Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Otwarte drzwi Scania Productions Słupsk SA

infobus
08.10.2003 01:03

Niezabudowany przód autobusu Scania OmniCity przeznaczonej do francuskiego Amiens. Fot. Michał SzymajdaTył autobusu, jeszcze bez klapy silnika. Fot. Michał SzymajdaJednostka napędowa Scani OmniCity. Fot. Michał Szymajda
Scania OmniCity na podnośnikach. Fot. Michał SzymajdaCharakterystyczna dla `uśmiechniętego autobusu` klapa silnika. Fot. Michał Szymajda
27 września fabryka Scani w Słupsku świętowała swoje 10-lecie. Z tej okazji na terenie zakładu odbył się „dzień drzwi otwartych”. Oprócz znakomitego poczęstunku, można było obejrzeć produkty Scani, obejrzeć pokazowy proces produkcyjny, oraz obejrzeć hale i najskrytsze zakamarki zakładu. Wśród uczestników imprezy rozlosowano masę upominków ze Scani. Przejdźmy jednak do historii słupskiej filii szwedzkiego koncernu…

Po raz pierwszy zakładem Krajowego Przedsiębiorstwa Naprawy Autobusów, Scania zainteresowała się w roku 1993. Na początku roku 1994 Kapena, remontując do tej pory autobusy i produkująca trolejbusy, podpisała umowę o zawiązaniu spółki Scania-Kapena S.A, której pierwszym prezesem został pan Kjell Rosenlund. W czerwcu tego samego roku wyremontowano i doprowadzono do nowego standardu hale produkcyjne. W sierpniu linię montażową opuściła 1000 ciężarówka i pierwszy autobus niskowejściowy Scania CN 113 CCL wyprodukowana dla MPK Kraków. Przez ten czas Scania cały czas zwiększała zatrudnienie.

Bardzo ważnym rokiem w działalności firmy okazał się rok 1998. Wówczas to fabrykę odwiedzili premierzy Goran Person i Jerzy Buzek. Do ruchu w MPK Kraków przekazano także setny wyprodukowany w fabryce autobus Scania MaxCi. Fabryka otrzymała też certyfikat systemu zarządzania wg norm ISO 9002.

W marcu 1999 zakończono produkcję udanego i sprawdzonego również na polskich drogach autobusu Scania MaxiCi . Jego miejsce zajął „uśmiechnięty autobus” – Scania OmniCity. Obecnie fabryka w Słupsku produkuje również tańszą, niskowejściową wersję tego modelu, przeznaczoną bardziej do ruchu podmiejskiego – OmniLink.
W marcu 2000 roku wyprodukowano ciężarówkę nr 5000. W 2000 roku zmienił się również prezes zakładu, którym został Lars-Erik Neerback.

Przełomowym rokiem dla istnienia słupskiego zakładu był niewątpliwie rok 2002. W lipcu tego roku podjęto bowiem decyzje o zaprzestaniu produkcji ciężarówek i przestawienie profilu fabryki na produkcję autobusów. W sumie w Słupsku wyprodukowano aż 7936 ciężarówek różnych typów.

Na początku roku 2003 Scania została właścicielem całego terenu należącego do spółki Scania-Kapena. W związku z tym zakład produkcji autobusów w Słupsku zmienił nazwę na Scania Productions Słupsk S.A. Na 10 lecie swojej działalności w Słupsku, MZK Słupsk złożyło zamówienie na 8 sztuk modelu Omnicity, które zostanie zrealizowane pod koniec tego roku. Scania ma nadzieję, że słupskie zamówienie wpłynie korzystnie na popyt na ten nowoczesny, wykonany z aluminium autobus. Jak do tej pory w Polsce, model Omnicity w większej ilości użytkuje wyłącznie MPK Kraków.