Wykup gruntów pod CPK ruszy w 2020 roku

infoair
19.12.2019 12:30

W 2020 r. rozpocznie się proces negocjacji i dobrowolnywykup gruntów pod CPK – powiedział w poniedziałek w Gdyni Pełnomocnik Rządu doSpraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury MarcinHorała.

Jak mówił, w związku z budową CPK w nadchodzącym 2020 rokutrzeba przedsięwziąć cztery kroki.

Po pierwsze – przedstawić zmiany w prawie,tak by skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganychformalności. Kolejnym elementem jest rządowy wieloletniego plan finansowaniainwestycji, który będzie wpisany do wieloletnich planów finansów publicznych.Horała powiedział, że następnym krokiem ma być wybór doradcy strategicznego,czyli jednego z największych światowych lotnisk. Dodał, że rozmowy na ten temattoczą się m.in. z lotniskiem w Singapurze, w Seulu i Tokio. Doradcastrategiczny będzie przygotowywał tzw. master plan lotniska a potem będziepartnerem przy realizacji inwestycji.

Czwartym elementem jest rozpoczęcie procesu negocjacji idobrowolny wykup gruntów – po to by zacząć gromadzić ziemię w miejscu gdzielotnisko ma powstać.

„Teren lotniska jest większy nawet niż jedna gmina.Prawdopodobnie cały węzeł będzie zajmował teren na pograniczu kilku gmin, alenajwiększa część jest w gminie Baranów” – dodał.

Uracjonalnienie systemu

Horała podkreślił, że CPK to projekt przebudowy,uracjonalnienia systemu transportowego kraju. Zauważył, że system ten jestobecnie dosyć chaotyczny i jest wynikiem różnych historycznych zaszłości.Zauważył, że są kierunki, na których realny czas przejazdu dostępny dlaprzeciętnego obywatela jest zaskakująco długi w stosunku do odległości np.przejazd z Warszawy na Środkowe Pomorze. „My chcemy zbudować taki spójny systemkomunikacyjny kraju” – dodał.

Horała zaznaczył, że zakładany termin pierwszej operacjilotniczej z CPK to koniec 2027r., ewentualnie przełom lat 2027/2028.

Jak mówił, ostatnia zaktualizowana wycena komponentulotniskowego CPK to 25 mld zł. CPK będzie budowała spółka z dużym udziałempolskim. Finansowanie przedsięwzięcia ma być rynkowe, czyli np. poprzezkredyty, obligacje itp.

Pełnomocnik poinformował też, że celem rządu jest by budowaCPK rozpoczęła się w 2023 r.

Podkreślił, że rząd zakłada taki termin, ale będzie totrudne do osiągnięcia i na pewno będzie wymagało zmiany prawa, np. tak, bypierwsze prace przygotowawcze, ziemne były możliwe jeszcze przed ostatecznym prawomocnym pozwoleniem na budowę.Zaznaczył, że takie rozwiązania są przewidziane w innych specustawach.

Idea CPK

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowymzlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy,kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowychoraz drogowych na terenie całego kraju.

CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok.3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie,a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzełniedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd międzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany dokońca 2027 r.(PAP)