Wybrany wykonawca rozbudowy lotniska w Gliwicach
Dokońca 2019 roku gliwickie lotnisko, dotąd o charakterze sportowym, będzie mogłoobsługiwać loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo. Port zyska m.in. utwardzonądrogę startową, drogę kołowania oraz płytę postojową.
Rozbudowalotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę -Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Jak poinformował wpiątek w Gliwicach szef GAPR Bogdan Traczyk, w ponowionym przetargu udało sięwybrać wykonawcę prac.
„Rynek budowlany jest trudny w tym roku – ceny robót strasznie wzrosły. (…)Do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił, a trzy dni temu rozstrzygnęliśmywreszcie przetarg na budowę tego pasa. (…) Niestety w stosunku do założonegobudżetu koszty są większe o 10 mln zł” – przyznał prezes GAPR.
W celu realizacji inwestycji Agencja porozumiała się ze swoim głównymudziałowcem, miastem Gliwice. „Część środków wyasygnujemy z własnej kasy, aczęść będzie podwyższeniem kapitału zakładowego GAPR w przyszłym roku. Wzwiązku z tym w przyszłym tygodniu podpisujemy umowę z wykonawcą iprzystępujemy do realizacji” – zapowiedział Traczyk.
Modernizacja lotniska, dysponującego dziś tylko trawiastymi pasamistartowymi, zakłada m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 900 m,drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanieparkingów i dróg dojazdowych. Inwestycja potrwa do końca przyszłego roku.
W 2017 r. samorząd podwyższył pod kątem tego przedsięwzięcia kapitałzakładowy GAPR o ok. 8 mln zł, a do końca kwietnia br. zamierza przekazaćAgencji kolejne 9 mln zł. Przed rokiem GAPR otrzymał aportem miejskie grunty opowierzchni ok. 42 ha, wchodzące w skład lotniska (kupione od AeroklubuGliwickiego), a przeznaczone na jego rozbudowę.
„Dzięki temu możemy śmiało inwestować w południowej części lotniska,ponieważ inwestujemy we własny teren. Lotnisko w wyniku tego ma dwóchwłaścicieli, ale jednego zarządzającego – GAPR” – wyjaśnił Traczyk.
Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonejcertyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych,sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, zktórego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdująsię np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
„W północnowschodniej części lotniska mamy jeszcze niewielkie terenyinwestycyjne, ale mamy już chętnych, m.in. Politechnika Śląska wygrała przetargna zakup dwóch działek, wschodzi intensywnie w lotnictwo, uruchamia tam swojecentrum szkoleniowe. Mamy też następnego chętnego na następne działki, którybyć może uruchomi następne, może trochę konkurencyjne centrum szkoleniowe” -zasygnalizował prezes GAPR.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po południowej stronie nowej drogi startowej Agencja dysponuje kolejnymigruntami, które w przyszłości – jako kolejne tereny inwestycyjne – będąprzylegały do południowej obwodnicy miasta.
Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 ha. Jego atutem jest duża koncentracjaw okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum NoweGliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrzeskomunikowane – znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalejtakże Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miastaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), aż do Katowic.
Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotowałAeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowęistniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnych warsztatówlotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz zzagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.
Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesneniemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego GórnegoŚląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolotmeteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy,Gdańska i Lipska.
GAPR angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy zespółką Avionic. Jest także głównym udziałowcem Śląskiego CentrumNaukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologiemateriałów kompozytowych dla lotnictwa.(PAP)
„