Wstępy układ Centralnego Portu Komunikacyjnego

infoair
14.05.2019 07:58

13 maj – na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach- zaprezentowano schemat koncepcyjny CPK i związanej z nim infrastruktury. To układdróg startowych, terminali, płyty postojowe oraz stacja kolejowa zintegrowana zterminalem. Tak mniej więcej ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Jednocześnie całyczas trwają branżowe konsultacje CPK.

Rządową inwestycją zaczynają się też interesować firmykonsultingowe i duże kancelarie, jak np. Baker McKenzie, która przygotowała wrazz redakcją Polityki Insight raport pt.”Centralny Port Komunikacyjny. Jakzbudować nowy hub lotniczy?”, który przedstawiono w poniedziałek wKatowicach.

Dobry pomysł

Kancelariauważa, że budowa CPK będzie miała pozytywnywpływ na polską gospodarkę. Zdaniem mec. Marta Fredrych z kancelarii BakerMcKenzie:

-„W krótkim terminie zwiększy się podaż na usługi, roboty,dostawy towarów, długoterminowo pozwoli efektywniej uczestniczyć w światowej wymianiepasażerskiej i towarowej.

Jak dodała z raportu wynika, że CPK powinnostać się portem przesiadkowym średniej wielkości, porównywalnym z portami wOslo czy Monachium. Kancelaria podkreśla, że Polska nie ma jednakżadnych doświadczeń w budowaniu tak dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Fredrych podnosiła też konieczność szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym,jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści napoziomie lokalnym, krajowym i unijnym „Przykłady tego typu inwestycjirealizowanych za granicą pokazują, że CPKpowinien być projektem apolitycznym”- podkreśliła.

Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportu omówili obecny stanrynku lotniczego w Europie oraz przedstawili prognozy rozwoju ruchu lotniczego,w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce, zarówno w przypadku, gdyCentralny Port Komunikacyjny zastępuje Lotnisko Chopina, jak i gdy oba lotniskadziałają równocześnie. Dodatkowo, raport zawiera analizy case studies – budowynajważniejszych lotnisk w Europie, w tym portów w Stambule, Oslo czy Berlinie.

Jak zauważyli analitycy branża lotnicza w Polsce odpowiada za 0,7 proc. PKB,a przy obsłudze ruchu powietrznego zatrudnienie znajduje ponad 60 tys. Polaków.Dzięki dostępności transportu powietrznego zyskują też branże niepowiązane zlotnictwem, a do Polski napływa więcej inwestycji zagranicznych. Jednocześnie -wskazali – rosnące niedobory przepustowości polskich lotnisk są jednym znajwiększych wyzwań dla rodzimego lotnictwa w najbliższych latach. Dziękibudowie nowego portu lotniczego udałoby się zaspokoić rosnący popyt na lotniczeprzewozy pasażerskie w Polsce, co przełożyłoby się pozytywnie na gospodarkę.Według ich szacunków, jeżeli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnegozakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarce trwale wzrośnie o 4,5proc. PKB – wyliczyli.

Baza LOT-u

Fredrych podkreśliła, że kluczowe do powodzenia inwestycji jest niezależnynadzór, bo tylko on umożliwi wysłuchanie wszystkich interesariuszy, w tym liniiniskokosztowych i konkurentów LOT.

LOT powinien być przewoźnikiem bazowym. Jednak z analiz wynika, że będzie onw stanie zapełnić CPK jedynie w 50-60 proc.”Dlatego konieczne jest dopuszczenie przewoźnika niskokosztowego pouwzględnieniu jego potrzeb przy planowaniu infrastruktury lotniskowej –przekonywała.

Analitycy Baker McKenzie i Polityki Insight uważają, że po uruchomieniu CPK warszawskie lotnisko Chopina powinno zostaćzamknięte lub jego działalność powinna zostać „poważnie” ograniczona. „Inniprzewoźnicy nie chcieliby przenosić się na dalej położone lotnisko,doprowadziłoby to tego, że nowe lotnisko nie byłoby wykorzystane a stare nadalgenerowałoby hałas” – mówiła prawniczka.

Fredrych podkreśliła, że najbardziej rekomendowanym modelem realizacjiprzedsięwzięcia jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, zktórych pierwszy wniósłby środki finansowe a drugi know-how w zamian za prawodo wieloletniego zarządzania portem lotniczym – powiedziała mecenas.

„W takim scenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowaniakomponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwapubliczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance” – zaznaczyła. (PAP)