Wpływ portu lotniczego na gospodarkę miasta

infoair
05.03.2012 10:43

Dobrze skomunikowany port lotniczy z miastem przyciąga wysoko wyspecjalizowane gałęzie przemysłowe, usługowe i związany z nim kapitał finansowy oraz ludzki. Potencjał terenu wokół portu lotniczego nie, obejmuje tylko jego bezpośrednich użytkowników (podróżnych na terenie, przedsiębiorstwa i pracowników), ale również inne osoby niezwiązane z przelotami.

Przykładem takiego rozwiązania jest malezyjski port lotniczy Kuala Lumpur International Airport, który organizuje różnego rodzaju imprezy niezwiązane z transportem lotniczym . Wokół portu lotniczego zlokalizowane są także różnej klasy miejsca noclegowe. Są one przeznaczone dla klientów portów lotniczych, którzy z powodu opóźnienia lotów muszą pozostać w pobliżu lotniska. Miejscami w pobliżu portów lotniczych zainteresowane są także niektóre grupy przedsiębiorstw zlokalizowane w różnych miejscach na świecie. Często wynajmują one salę konferencyjną wraz zapleczem hotelowo-gastronomicznym.

Wraz z rozwojem handlu, rekreacji i rozrywki międzynarodowe porty lotnicze zaczęły rywalizować z miastami, z którymi sąsiadują. Przykładem są porty lotnicze Kuala Lumpur International Airport, Singapore Changi International Airport, Dubai International Airport, Amsterdam Airport Schiphol i Frankfurt Airport. Stały się one znane nie tylko z działalności przewozowej, ale również, jako centra handlowe, rekreacyjne i rozrywkowe dla podróżnych oraz lokalnej ludności .
Istnienie handlu detalicznego, rekreacji, wypoczynku, i rozrywek oferowanych w portach lotniczych przynosi korzyść finansową portom oraz gospodarce miast, w których się znajdują.

Transport lotniczy obejmuje dodatkowo zatrudnienie w portach, liniach lotniczych, obsługę techniczną statków powietrznych, kontrolę ruchu lotniczego i obsługę pasażerską, oraz wszystkie możliwe usługi dodatkowe związane z turystyką lub biznesem.

Nie wszystkie wymienione aktywności odbywają się na terenie portu lotniczego. Niektóre są świadczone w najbliższym mieście. Dodatkowymi usługami w zakresie funkcjonowania, rozbudowy czy modernizacji lotniska zajmują się dostawcy paliwa lotniczego, przedsiębiorstwa budowlane, warsztaty techniczne serwisu statków powietrznych, księgowość, IT oraz wszelkie służby potrzebne do sprawnego działania portu lotniczego np.: straż pożarna lub placówka celna. Transport lotniczy za sprawą swojej specyfiki oprócz wielu funkcji gospodarczych generuje także miejsca pracy, co przedstawiono w poniższej tabeli.

Obszar geograficzny
Miejsce zatrudnia
Liczba zatrudnionych
(mln)
Struktura zatrudnienia
(%)
 
 
Europa
Przy operacjach lotniczych
0,16
11
W lotnictwie cywilnym
0,31
20
W liniach lotniczych
0,75
49
Na terenie portu lotniczego
0,31
20
Suma
1,53
100
 
 
Świat
Przy operacjach lotniczych
0,38
7
W lotnictwie cywilnym
0,78
14
W liniach lotniczych
2
37
Na terenie portu lotniczego
2,3
42
Suma
5,46
100