Wpływ portu lotniczego na gospodarkę miasta
Dobrze skomunikowany port lotniczy z miastem przyciąga wysoko wyspecjalizowane gałęzie przemysłowe, usługowe i związany z nim kapitał finansowy oraz ludzki. Potencjał terenu wokół portu lotniczego nie, obejmuje tylko jego bezpośrednich użytkowników (podróżnych na terenie, przedsiębiorstwa i pracowników), ale również inne osoby niezwiązane z przelotami.
Przykładem takiego rozwiązania jest malezyjski port lotniczy Kuala Lumpur International Airport, który organizuje różnego rodzaju imprezy niezwiązane z transportem lotniczym . Wokół portu lotniczego zlokalizowane są także różnej klasy miejsca noclegowe. Są one przeznaczone dla klientów portów lotniczych, którzy z powodu opóźnienia lotów muszą pozostać w pobliżu lotniska. Miejscami w pobliżu portów lotniczych zainteresowane są także niektóre grupy przedsiębiorstw zlokalizowane w różnych miejscach na świecie. Często wynajmują one salę konferencyjną wraz zapleczem hotelowo-gastronomicznym.
Wraz z rozwojem handlu, rekreacji i rozrywki międzynarodowe porty lotnicze zaczęły rywalizować z miastami, z którymi sąsiadują. Przykładem są porty lotnicze Kuala Lumpur International Airport, Singapore Changi International Airport, Dubai International Airport, Amsterdam Airport Schiphol i Frankfurt Airport. Stały się one znane nie tylko z działalności przewozowej, ale również, jako centra handlowe, rekreacyjne i rozrywkowe dla podróżnych oraz lokalnej ludności .
Istnienie handlu detalicznego, rekreacji, wypoczynku, i rozrywek oferowanych w portach lotniczych przynosi korzyść finansową portom oraz gospodarce miast, w których się znajdują.
Transport lotniczy obejmuje dodatkowo zatrudnienie w portach, liniach lotniczych, obsługę techniczną statków powietrznych, kontrolę ruchu lotniczego i obsługę pasażerską, oraz wszystkie możliwe usługi dodatkowe związane z turystyką lub biznesem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie wszystkie wymienione aktywności odbywają się na terenie portu lotniczego. Niektóre są świadczone w najbliższym mieście. Dodatkowymi usługami w zakresie funkcjonowania, rozbudowy czy modernizacji lotniska zajmują się dostawcy paliwa lotniczego, przedsiębiorstwa budowlane, warsztaty techniczne serwisu statków powietrznych, księgowość, IT oraz wszelkie służby potrzebne do sprawnego działania portu lotniczego np.: straż pożarna lub placówka celna. Transport lotniczy za sprawą swojej specyfiki oprócz wielu funkcji gospodarczych generuje także miejsca pracy, co przedstawiono w poniższej tabeli.
Obszar geograficzny
|
Miejsce zatrudnia
|
Liczba zatrudnionych
(mln)
|
Struktura zatrudnienia
(%)
|
Europa
|
Przy operacjach lotniczych
|
0,16
|
11
|
W lotnictwie cywilnym
|
0,31
|
20
|
|
W liniach lotniczych
|
0,75
|
49
|
|
Na terenie portu lotniczego
|
0,31
|
20
|
|
Suma
|
1,53
|
100
|
|
Świat
|
Przy operacjach lotniczych
|
0,38
|
7
|
W lotnictwie cywilnym
|
0,78
|
14
|
|
W liniach lotniczych
|
2
|
37
|
|
Na terenie portu lotniczego
|
2,3
|
42
|
|
Suma
|
5,46
|
100
|