Wizz Air na Okęciu, Ryanair w Modlinie

infoair
11.09.2013 12:41

Decyzje zapadły – największe tanie linie lotnicze w Polsce wybierają różne warszawskie lotniska. Wizz Air zostaje na Okęciu, Ryanair przenosi się do Modlina. Kto zyska, kto straci – o tym przekonamy się wkrótce.

Na tą decyzję w porcie Warszawa Modlin czekano od wielu miesięcy. Kuriozalna sytuacja, którą spowodowały kłopoty z pasem startowym, doprowadziła do tego, że otwarte lotnisko zostało zaraz zamknięte (dla dużych samolotów). Po wielomiesięcznych perypetiach prace budowlane naprawiono i otwarto lotnisko. Wydawać by się mogło, że na to czekali przewoźnicy. Nic bardziej mylnego – żaden z nich nie wrócił do Modlina. Do czasu…

Ryanair, największe tanie linie lotnicze operujące w Polsce, które nie tak dawno zdetronizowały LOT w statystykach liczby przewożonych pasażerów, ogłosiły, że jednak wracają do Modlina. Dopiero od 30 września br pierwsze samoloty wylądują na tym podwarszawskim lotnisku. Irlandzki przewoźnik będzie miał pozycję iście monopolistyczną na lotnisku w Modlinie. Mimo to władze portu nie kryją zadowolenia.

„Rozmowy z przewoźnikiem były długie, ale dzięki temu udało nam się wypracować warunki korzystne dla obu stron.”–podkreśla Piotr Okienczyc, Prezes Zarządu Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. „Wybór naszego lotniska przez tak poważne linie lotnicze oznacza, że spełniamy wysokie wymagania dotyczące m. in. sprawnej i szybkiej obsługi operacji lotniczych. Z pewnością ważną rolę odegrały też atrakcyjne propozycje opłat lotniskowych”- dodaje Marcin Danił, Wiceprezes Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. Przedstawiciele lotniska dodają, że czas przestoju operacyjnego, lotnisko wykorzystało na modernizację, nowe inwestycje oraz podniesie poziomu obsługi pasażerów: zakończone zostały testy systemu ILS do kat. I, który zgodnie z harmonogramem rozpocznie działalność operacyjną 19 września br., wybudowany został dodatkowy parking długoterminowy na 550 miejsc, zamontowana i uruchomiona została klimatyzacja w terminalu, wybudowane zostało zadaszenie nad ścieżkami przy płycie postojowej, i wiele innych. Prezes Spółki, Piotr Okienczyc podkreśla: „Udowodnimy naszym pasażerom, że decyzja o powrocie Ryanair’a na nasze lotnisko jest korzystna dla wszystkich’ i zapewnia o prowadzonych rozmowach z innymi przewoźnikami, zarówno tradycyjnymi, niskokosztowymi jak i czarterowymi.

Ryanair zawarł nową dziesięcioletnią umowę z przedstawicielami lotniska w Modlinie. Przewoźnik zaprezentował również nowy rozkład siatki połączeń na lato 2014, który zawiera 2 nowe trasy do Alicante i Salonik oraz zwiększa częstotliwość lotów na 8 innych trasach, w sumie oferuje 28 destynacji. Nie obędzie się również bez szalonej promocji. Aby uczcić swój powrót do Warszawy Modlin i nowe połączenia na lato 2014 Ryanair oferuje 100,000 biletów na podróż w całej Europie już od 29zł/€6,99, na podróż w październiku i listopadzie dostępnych w sprzedaży na www.ryanair.com do północy w czwartek (12 września).

Niewątpliwie zachęta będzie niezbędna dla pasażerów. Największy konkurent w tym segmencie lotów na polskim rynku, węgierski Wizz Air zapowiedział, że zostaje na warszawskim Okęciu. Biorąc pod uwagę różnice, m.in. w położeniu i dostępności obu lotnisk, owa rywalizacja będzie iście interesująca. Nasi czytelnicy niejednokrotnie zwracali uwagę na owe zagadnienie. Niewątpliwie będą śledzić ją nie tylko pasażerowie ale inne tanie linie lotnicze, które chciałyby rozpocząć działalność w Warszawie. Kto zyska, kto straci? Cyz Ryanair przyciągnie pasażerów o oddalonego lotniska kuszącymi cenami? Czy Wizz Air wygra pozostając na Okęciu? Czy Modlin sprosta presji jednego przewoźnika? Czy śladem Ryanair inni przewoźnicy skorzystają z tego samego portu? Wiele pytań, niewątpliwie konkurencja będzie ostra. A na niej skorzystamy my – pasażerowie.