Wiosną ruszą konsultacje społeczne ws. CPK
Wiosną 2019 roku powinna zacząć działać rada społeczna ws.programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował PAP rzecznikCPK Konrad Majszyk. Dodał, że w tym roku ruszą też prace nad dokumentemstrategicznym dot. budowy nowego lotniska, czyli Portu Solidarność.
Majszyk poinformował, że najprawdopodobniej w marcu zostaniepowołana rada społeczna związana z budową CPK. W jej skład wejdąprzedstawiciele Baranowa, Teresina i Wiskitek, czyli gmin na terenie którychplanowany jest inwestycja.
-„Wtedy de facto ruszą konsultacje ws. budowy CPK. Radabędzie platformą współpracy, komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnikarządu ds. CPK (Mikołaja Wilda – PAP), a lokalną społecznością” – wyjaśnił.
Z lokalną społecznością
Najważniejszą rolą rady będzie doradzanie pełnomocnikowirządu i zarządowi spółki w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, w tymna temat sposobu pozyskiwania nieruchomości potrzebnych do realizacjiinwestycji.
Przedstawicielem spółki CPK w radzie społecznej będzie RafałGarpiel, który wcześniej uczestniczył m.in. w uruchamianiu programuodpowiedzialności społecznej przez spółkę Polskie LNG w Świnoujściu.
Rzecznik CPK dodał, że jednym z kluczowych elementówprzyszłej budowy portu będzie również podział zadań inwestycyjnych międzyspółkami: CPK a PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta ostatnia firma odpowiada zainfrastrukturę kolejową w Polsce, w tym przygotowanie przetargów na jejmodernizację czy rozbudowę. W przypadku portu inwestorem części zadań z zakresuinfrastruktury kolejowej będzie CPK, stąd konieczność uzgodnień.
-„Przygotowanie dokumentu dot. współpracy i podziałuzadań inwestycyjnych między CPK i PKP PLK jest kluczowe, ponieważ umożliwiprzygotowanie programu wieloletniego CPK. Jeszcze w tym roku chcemy ogłosićpierwsze przetargi na przygotowanie inwestycji kolejowych, które mogłyby zostaćsfinansowane jeszcze z obecnej perspektywy finansowej UE” – dodał.
Majszyk poinformował, że do połowy 2019 roku spółka ds.budowy portu Solidarność ma zamiar zakończyć rekrutację specjalistów nakluczowe stanowiska związane z planowaniem, projektowaniem i realizacjąprojektu.
-„Proces rekrutacji został rozpoczęty w styczniu. Obejmuje on nietylko obszar Polski. Zgodnie z założeniami pracownicy na kluczowe stanowiska wprojekcie powinni być jednymi z najlepszych specjalistów w branży z zakresuplanowania, projektowania i realizacji lotnisk” – zaznaczył.
Przedstawiciel spółki dodał, że w tym roku ruszą prace nadprzygotowaniem masterplanu dla CPK, czyli strategicznego dokumentu dot. nowegoportu. „To jeden z najważniejszych dokumentów dla planowania portówlotniczych. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego – zwykle na przestrzeni20 lat. Masterplan zawierać będzie też najważniejsze wymagania dotycząceplanowanej infrastruktury” – powiedział rzecznik.
Strategiczny brief
Majszyk wyjaśnił, że pierwszym etapem przygotowaniamasterplanu, będzie opracowanie w tym roku tzw. briefu strategicznego.”Chodzi o określenie i uzgodnienie z kluczowymi partnerami, np.przewoźnikami lotniczymi, wymagań strategicznych dotyczący Portu Solidarność. Wtym dokumencie opisane zostaną parametry, jakie ma posiadać nowy port, i będzieon podstawowym wkładem do wykonania planu generalnego, czyli masterplanu”- powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym roku ma zostać też wykonany tzw. test CAPEX, czylitest zakładanych kosztów budowy CPK. Według rządu wartość inwestycji wpierwszym etapie wyniesie łącznie 35 mld zł na część lotniczą, kolejową i drogową.
Majszyk poinformował ponadto, że wybrany zostanie równieżdoradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot, która wykaże siędoświadczeniem w zakresie projektowania i budowy lotniczych portówprzesiadkowych na świecie. „Jego zadaniem będzie współpraca ze spółką ijej wsparcie merytoryczne. Będzie wspierał spółkę CPK wiedzą i doświadczeniem wdziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy i zasad zarządzania ioperowania CPK” – dodał.
Plan na CPK
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą iŁodzią oraz zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie zprojektem w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hazostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku swojegofunkcjonowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Częścią budowy CPK będą też inwestycje kolejowe: węzeł wbezpośredniej bliskości portu lotniczego, nowa linia Warszawa-CPK-Łódź,wydłużenie CMK na północ przez CPK i połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw.szprychy), które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimimiastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja ma pozwolić na stworzenie ponad 150 tys. nowychmiejsc pracy bezpośrednio w samym węźle lotniczo-kolejowym oraz gałęziachgospodarki z nim powiązanych. W rejonie CPK powstać ma również „AirportCity”, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe,konferencyjne i biurowe.
Zapowiedzianym przez rząd spodziewanym terminem ukończeniabudowy CPK jest koniec 2027 roku. (PAP)
„