Wild: Grójec drugą lokalizacją dla CPK

infoair
29.11.2017 15:52

Druga, ewentualna lokalizacja dla Centralnego PortuKomunikacyjnego (CPK) mogłaby być rozważona w rejonie Grójca, położonego podWarszawą – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Zaznaczył, że zperspektywy kolejowej trudno ją uznać za rzeczywistą alternatywę.

-„Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez doradcętechnicznego druga ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego- nie uwzględniając komponentu kolejowego – mogłaby być rozważana w rejonieGrójca. W naszej ocenie, z perspektywy kolejowej trudno jest to uznać zaalternatywę rzeczywistą” – powiedział w środę Wild podczas spotkania zprzedstawicielami samorządów, które sąsiadować mają z CPK.

Grójec jest miastem w województwie mazowieckim, leży 45 kmna południe od Warszawy.

Jak tłumaczył Wild, najbliższe dwa lata to jest czas, którypotrzebny jest na przeprowadzenie badań środowiskowych, a więc na podjęcierównież decyzji o ostatecznej lokalizacji Portu Solidarność.

-„Zgodnie z przepisami musimy wskazać przynajmniej dwielokalizacje inwestycji. Musimy pozostawać w kontakcie z organamiśrodowiskowymi. Na dziś mamy zidentyfikowane w Baranowie dwie lokalizacje,niezachodzące na siebie. I to jest pytanie, czy zostanie to uwzględnione, jakolokalizacja alternatywna” – powiedział Wild. Dodał, że jednym z wymogów -„i to wbrew pozorom dosyć trudnym do zrealizowania – jest wskazaniedrugiej lokalizacji stanowiącej realną alternatywę”.

-„Tak naprawdę ciężko jest dzisiaj wskazać – pozaBaranowem – lokalizację, która byłaby porównywalnie atrakcyjna z punktuwidzenia spięcia z siecią kolejową. Taka, która byłaby węzłem o potencjaledworca krzyżowego, gdzie krzyżują się wszystkie trasy południkowe irównoleżnikowe i z którego w każdym kierunku można polecieć. To jest naprawdę trudne.Jednocześnie ta lokalizacja powinna być położona ok. 50 km od Warszawy” -mówił Wild.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws.”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Nowe lotniskoma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największychprzesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy maobsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port mapowstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturądrogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwaćprace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czylipowinien być otwarty w 2027 r.(PAP)