Warszawskie lotnisko z nową wieżą

infoair
20.06.2018 15:30

Do czasu wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego,Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musi wybudować nową wieżę kontroli lotówobsługującą warszawskie Lotnisko Chopina – poinformował PAP prezes PAŻP JanuszNiedziela. Dodał, że to konieczne do bezpiecznego nadzorowania wzrastającegoruchu.

PAP: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otrzymała w ubiegłymtygodniu od prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat instytucjizapewniającej służby żeglugi powietrznej. Co ten dokument oznacza dla PAŻP?

Janusz Niedziela: Ten certyfikat to jeden z najważniejszychdokumentów zezwalających na świadczenie przez PAŻP usług żeglugi powietrznej wpolskiej przestrzeni powietrznej. To potwierdzenie, że możemy je świadczyćzarówno z operacyjnego, organizacyjnego, jak i logistycznego punktu widzenia.Robimy to w sposób bezpieczny, odpowiedzialny, zapewniając płynny i ekonomicznyruch lotniczy na polskim niebie. Cieszymy się, że nasz certyfikat zostałprzedłużony o 24 miesiące.

PAP: Wiosną pojawiły się informacje o ewentualnychdziałaniach strajkowych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i w związku ztym możliwym paraliżem na niebie. Jak obecnie wygląda obsługa ruchu lotniczego,kiedy mamy już tzw. sezon letni w lotnictwie?

J.N.: Dzięki współpracy i konstruktywnej postawie stronyspołecznej poczynione zostały ustalenia oraz decyzje co do tworzenia nowegosystemu wynagradzania pracowników operacyjnych, a także rozpoczęliśmy prace nadstworzeniem nowego regulaminu wynagradzania w Polskiej Agencji ŻeglugiPowietrznej. Uwzględniać on będzie konieczność wyrównywania poziomu zarobków,między innymi dla kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych na mniejszychlotniskach. Uda nam się to osiągnąć bez groźby niekontrolowanego, skokowegowręcz wzrostu wynagrodzeń.

Faktem jest, że miesiące wiosenno-letnie to w lotnictwienajbardziej pracowity czas. Mamy wtedy kumulację ruchu rozkładowego,czarterowego. Dodatkowo w pogodzie w tych miesiącach obserwujemy częste zmianyfrontów atmosferycznych, burze, podczas których gwałtownie zmniejsza sięprzepustowość przestrzeni powietrznej. Cały czas mamy także do czynienia zewzrostem operacji lotniczych w polskiej przestrzeni powietrznej. Dla PAŻP tookres wytężonej pracy, jednak naszą misją jest bezpieczeństwo i zapewniamy jeprzez cały rok.

PAP: Centralny Port Komunikacyjny w ostatnich dniachwywołuje dyskusje na temat przyszłości Lotniska Chopina na warszawskim Okęciu wkontekście między innymi planów inwestycyjnych w tym porcie. Czy pana zdanieminwestycje te są potrzebne z punktu widzenia PAŻP?

J.N.: Władze tego portu lotniczego przedstawiły ostatnioplany rozwoju na następne lata. Plany, które przewidują budowanie dodatkowejinfrastruktury zapewniającej obsługę rosnących potoków pasażerów.

Dla PAŻP niezwykle ważne jest, aby być na bieżąco zpotrzebami przewoźników i portu lotniczego i zapewniać bezpieczeństwo operacjilotniczych. Dlatego też musimy się rozwijać na istniejącym lotnisku, nadążającz oferowaniem usług dla wszystkich korzystających z warszawskiego lotniska. Abyzapewnić optymalny poziom bezpieczeństwa, musimy w niedługim czasiezainwestować w nową wieżę kontroli lotniska. Zakładając, że do momentuuruchomienia CPK, ruch na Okęciu będzie stale rósł musimy wyposażyć naszychkontrolerów w miejsce i narzędzia pracy gwarantujące bezpieczeństwonadzorowanych operacji. Modernizacja starej wieży kontroli lotniska, ze względuna prowadzone cały czas operacje lotnicze, nie wchodzi w grę, oznaczałaby wpraktyce zmniejszenie przepustowości do poziomu utrudniającego funkcjonowanielotniska, a nawet czasowe wstrzymywanie operacji lotniczych na lotnisku wWarszawie. Każdy element infrastruktury lotniczej ma swój czas eksploatacji,zakres możliwych do realizacji modyfikacji, żywotność. Warszawska wieżakontroli lotniska nie może być już modernizowana, a bez modernizacji nie jestmożliwe korzystanie z systemów i urządzeń wspomagających pracę kontrolerówruchu lotniczego, gwarantujących obsługę wzrastającego ruchu. Wprowadzenieniezbędnych zmian w celu spełnienia potrzeb i wymagań linii lotniczych obligujenas do budowy nowej wieży. Koszt tej inwestycji szacujemy wstępnie na około 25mln złotych.

PAP: Mówiąc o wzroście ruchu lotniczego, jakie wartości mapan na myśli?

J.N.: Ruch lotniczy nad Polską stale wzrasta i będziewzrastać przez najbliższe lata. Wystarczy spojrzeć na dane porównawcze: w 2017roku obsłużyliśmy 793 tys. operacji lotniczych, rok wcześniej – 755 tys. Towzrost o około 5 proc. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku obsłużyliśmy już318 tys. operacji, w analogicznym okresie w roku 2016 było to 278 tys. operacjilotniczych.

Warto dodać, że prognozy Statfor komórki Eurocontrol,odpowiedzialnej za statystyki i prognozy – przewidywały wzrost ruchu dla Polskiw tym roku na poziomie pomiędzy 6,7 proc. a 8,4 proc. Tyle przewidywania, bopierwsze 5,5 miesiąca tego roku pokazuje nam wzrost ruchu lotniczego o ponad 10proc.

Obsługa takiego ruchu to gigantyczny wysiłek kontrolerówruchu lotniczego, zwłaszcza że poza planowanym ruchem obsługujemy obecniesamoloty korzystające z polskiej przestrzeni powietrznej w związku z Mundialemw Rosji. W maju natomiast obsługiwaliśmy wyjątkowe, z punktu widzeniaorganizacji ruchu lotniczego, wydarzenie w przestrzeni powietrznej związane zćwiczeniami Tiger Meet 2018 r, a w czerwcu ćwiczenia BALTOPS. To wszystkorealizowane jest przy najniższym możliwym poziomie opóźnień, który w ujęciurocznym dla Polski nie powinien przekroczyć 0,23 minuty na lot.

PAP: Jakie będą koszty budowy nowej wieży?

J.N.: Szacowana wartość tej inwestycji to ok.25 mln zł.

PAP: Ile kontrolerów zatrudnia PAZP?

J.N.: W chwili obecnej w PAŻP zatrudnionych jest ponad 570kontrolerów ruchu lotniczego, do końca 2019 roku chcemy zwiększyć ich liczbę dookoło 617, dlatego cały czas szkolimy kandydatów na kontrolerów ruchulotniczego i przeprowadzamy nabory na kursy prowadzone w Ośrodku SzkoleniaPersonelu ATS Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w krajuinstytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzypełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługująokoło 2,5 tys. lotów. Rocznie około miliona. PAŻP jest także odpowiedzialna zazarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za zaawansowaną infrastrukturęlotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym,urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemamiwspomagającymi lądowanie (PAP)