Warszawskie lotnisko będzie bardziej punktualne
WarszawskieLotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, wprowadziło informatyczny systemwymiany informacji, usprawniający obsługę lotów oraz zapewniający m, in.punktualność operacji lotniczych – poinformował w czwartek port. Z takiegosystemu korzysta ponad 30 światowych portów lotniczych.
Chodzio system A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making). Wdrożono go w oparciuo wytyczne i rekomendacje Eurocontrol (Europejska Organizacja ds.Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej).
-„System ten ma poprawić efektywność działania lotniska i sprawnośćobsługi lotów. Wspomaga także pracę kontrolerów ruchu lotniczego” -czytamy w komunikacie lotniska.
Optymalizacja pracy
Jak wyjaśniono, dzięki systemowi, kontroler ruchu lotniczego może lepiejzaplanować pracę i usprawnić płynność startów i lądowań samolotów, zaś agentobsługi naziemnej sprawniej zarządzi sprzętem i personelem, dzięki czemupoprawi się punktualność wykonywania operacji lotniczych, a zarządzający portemlepiej wykorzysta infrastrukturę lotniska.
Wdrożenie nowych rozwiązań wymagało uruchomienia informatycznego systemuwymiany informacji. Konieczna była więc ścisła współpraca lotniska, PolskiejAgencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT i przedstawicieli agentów obsługinaziemnej (LS Airport Services, Welcome). Jak podkreślił port, „choćwszystkie wymienione podmioty współdziałają ze sobą od lat, to teraz ich kooperacjajest wydajniejsza dzięki usprawnieniu komunikacji poprzez platformę wymianydanych A-CDM”.
„W efekcie działania systemu, uzyskujemy lepszą przewidywalność zdarzeń(…), a płynność wykonywania i obsługi operacji lotniczych sukcesywnie zyskujena jakości” – zapewnia lotnisko.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kluczowy TSAT
W komunikacie wskazano, że w funkcjonowaniu systemu A-CDM kluczowym jestczas TSAT (Target Start up Approval Time). „Generowany jest onautomatycznie na bazie informacji wprowadzanych do systemu przez podmiotyzaangażowane w obsługę rejsu i informuje pilotów o docelowym czasieuruchomienia silników. Dzięki temu statki powietrzne nie marnują paliwaoczekując niepotrzebnie na włączonych silnikach, co przekłada się na mniejsząemisję spalin i jest korzystniejsze dla środowiska” – czytamy.
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2018roku odprawił 17,8 mln pasażerów, a w dwóch pierwszych miesiącach 2019 – 2,4mln. W sezonie lato 2019 port oferuje 121 połączeń regularnych i 68czarterowych. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe „PortyLotnicze”. (PAP)
„