Warszawa: Koordynacja rozkładów lotów na Okęciu

infoair
26.03.2012 18:45

W nocy z soboty na niedzielę 24/25 marca na Lotnisku Chopina w Warszawie po raz pierwszy w historii wprowadzona zostanie procedura koordynacji rozkładów lotów. Decyzję w tej sprawie wydał w ubiegłym roku prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Koordynację wprowadza się na lotniskach, na których popyt na loty przekracza ich dostępną przepustowość. W Warszawie decyzję o wprowadzeniu koordynacji rozkładów lotów podjęto w związku z przekroczeniami norm hałasowych w godzinach 22-6.

– Oczekiwania ze strony linii lotniczych na wykonywanie operacji w nocy są coraz większe. Zarządzający lotniskiem, nie ma skutecznej możliwości ograniczania tych oczekiwań. Wprowadzenie koordynacji jest jedynym środkiem umożliwiającym ograniczenie naruszeń norm ochrony środowiska –tłumaczy Andrzej Ilków, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych Lotniska Chopina.

Rolą koordynatora jest przydzielanie czasów na start lub lądowanie samolotu
(w terminologii lotniczej nazywa się to „alokacją slotów”) w taki sposób aby efektywnie wykorzystać ograniczania w organizacji lotów i zapewnić płynny przepływ ruchu lotniczego.

– Koordynacja służy zarządzaniu dostępną przepustowością lotniska i zmniejszeniu obciążeń infrastruktury terminalowej oraz dróg startowych w szczytowych okresach natężenia ruchu. Wyrównanie obłożenia prowadzi do zmniejszenia opóźnień i pozwala na bardziej efektywne funkcjonowanie całego lotniska –wyjaśnia Małgorzata Krakowinska z firmy Airport Coordination Limited (ACL), która zgodnie z decyzją prezesa ULC pełni funkcję koordynatora dla warszawskiego portu.

Przyznawanie slotów poszczególnym przewoźnikom odbywa się na podstawie przepisów prawa europejskiego oraz w oparciu o światowe standardy opisane w dokumencie Worldwide Slot Guidelines – International Air Transport Association (IATA).