W czerwcu decyzja o przyszłości Lotniska Modlin
Jak informuje mazowiecki urząd marszałkowski – sytuacja nalotnisku Warszawa/Modlin niemalże bez zmian – regularnie przybywa pasażerów,kolejne linie czarterowe przenoszą tam swoje loty, a nadal nie ma wsparcia dlarozbudowy portu. Problemem dotychczas był brak zgody wszystkich udziałowców narozbudowę. Radni w marcu podjęli decyzję o dokapitalizowaniu spółki, a 21 majazapoznali się z aktualną sytuacją lotniska.
Lotnisko Warszawa/Modlin funkcjonuje już prawie 7 lat. Wubiegłym roku obsłużyło około 3,1 mln pasażerów. Coroczny wzrost podróżującychz Modlina to znak, że port potrzebuje rozbudowy, by mógł przyjmować kolejneosoby i zwiększać siatkę połączeń. Lotnisko jest gotowe zwiększać swojąprzepustowość nawet do 6 mln pasażerów rocznie. Infrastruktura, którą posiada,pozwala na szybkie poszerzenie pola działania.
Dwa lata bez rozbudowy
Do rozpoczęcia inwestycji, potrzebne są odpowiednie środkifinansowe. Dwa lata temu Rada Nadzorcza spółki wyraziła zgodę na emisjęobligacji, które pozwoliłyby rozbudować port. Jednak podczas zgromadzeniawspólników jeden z udziałowców – PPL – unikał podjęcia ostatecznej decyzji wtym temacie, m.in. ogłaszając przerwy w posiedzeniach. W efekcie zabrakłowymaganej jednomyślności i emisja obligacji nie była możliwa.
-„Od dwóch, a właściwie trzech lat staramy się stworzyćimpuls lotnisku, by mogło się dalej rozwijać. Osiągnęliśmy już 3,1 mlnpasażerów i w tym terminalu, który był przewidziany maksymalnie na 4 mln osób,pasażerowie się po prostu już nie mieszczą. Poza tym trzeba na bieżącowykonywać różnego typu działania naprawcze. Potrzeba na to wszystko 50 mln zł –wyjaśnia marszałek województwa Adam Struzik.
Skuteczne dokapitalizowanie
W marcu tego roku mazowieccy radni (samorząd województwajest jednym ze wspólników) podjęli decyzję kierunkową o dokapitalizowaniuspółki kwotą 50 mln zł, by ta mogła rozpocząć rozbudowę lotniska. To jedynysposób, by wyjść z impasu. Zwiększenie kapitału spółki daje możliwośćstworzenia nowej lekkiej konstrukcji terminalowej z nową halą odlotównon-Schengen, zbudowania trzech nowych stanowisk postojowych dla samolotów,wyremontowania drogi startowej, dróg kołowania i płyt postojowych. Poza tymrozbudowane byłyby parkingi samochodowe. Zanim rozpocznie się procesdokapitalizowania, wykonany musi być test prywatnego inwestora – do dziś możnaskładać oferty na wykonawcę tego testu.
-„Najpierw nie było zgody na wyemitowanie przez spółkęobligacji. Następnie nie było zgody na podniesienie kapitału przez wszystkichudziałowców. A kiedy samorząd województwa zaproponował jednostronnedokapitalizowanie spółki, to jest permanentny opór, wyszukiwanie pretekstów, bysię nie zgodzić. Mamy przekazać pewne informacje do właściwego ministra,przeprowadzić test prywatnego inwestora. I czas pokaże, czy to wystarczy, czynie pojawią się nowe powody blokowania rozbudowy lotniska – mówi marszałek AdamStruzik.
-” W dalszym ciągu wynajdowane są sztucznie powody, by niepodjąć decyzji o podniesieniu kapitału spółki. Przypomnę tylko, że województwomazowieckie zdecydowało, by jednostronnie podnieść kapitał. Wbrew opiniomprawników Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze wymaga kolejnych dokumentów, któremiałyby zaważyć o decyzji wspólników. Trwa przerwa w zgromadzeniu wspólników do24 czerwca i mamy nadzieję, że do tego czasu nie będzie już dalszych przeszkóddo podjęcia przez właścicieli odpowiedniej uchwały – dodaje skarbnikwojewództwa Marek Miesztalski, zarazem przewodniczący Rady Nadzorczej spółki.
24 czerwca
Dotychczas wspólnicy lotniska Warszawa/Modlin podjęlijedynie uchwałę intencyjną, w której zadeklarowali, że będą głosować zapodwyższeniem kapitału spółki przez Mazowsze. 24 czerwca rozpocznie się kolejneposiedzenie wspólników, na którym powinny zapaść ostateczne decyzje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Jeśli w czerwcupojawiłaby się zgoda wspólników, potrzebujemy roku na zaplanowaną rozbudowę –powiedział wiceprezes lotniska Marcin Danił.
-„Rozbudowalotniska to rozwój regionu. Będziemy wtedy mogli gonić resztę Polski, bowzrosty na Mazowszu są dużo niższe niż w innych lotniskach regionalnych.Lotnisko w tej chwili funkcjonuje, w tym roku rozpoczęliśmy bardzo intensywniedziałalność czarterową. Mamy w tej chwili trzy biura podróży z pierwszej piątkinajwiększych w Polsce i kolejne zapowiedzi na przyszły rok. Dlatego jesteśmy wgotowości, czekamy na rozpoczęcie rozbudowy lotniska, bo to niewątpliwiezaowocuje rozkwitem portu. Bez zgody wspólników nie możemy rozpocząćprzetargów, ale gdy tylko pojawi się zgoda na dokapitalizowanie ze stronywojewództwa mazowieckiego, to uruchomimy wszelkie procedury – dodaje p.o.prezesa spółki Leszek Chrzanowski.
„