Unia Europejska o lotniskach

infoair
07.12.2011 15:56

Komisja Europejska zapowiedziała kompleksowy pakiet środków mających na celu zwiększenie przepustowości europejskich portów lotniczych, ograniczenie opóźnień i podniesienie jakości obsługi pasażerów.

Proponowane środki dotyczą kwestii jakości usług, z jakich pasażerowie oraz linie lotnicze korzystają przed odlotem i po wylądowaniu (np. obsługa bagażu, odprawa, dostawy paliwa), przejrzystości decyzji w sprawie hałasu spowodowanego przez działalność portów lotniczych, jak również skuteczności skomplikowanego systemu przydziału czasu na start i lądowanie, stosowanego w odniesieniu do przelotów.

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas stwierdził: „Europejskie porty lotnicze stoją w obliczu kryzysu przepustowości. Aby firmy i osoby prywatne mogły w pełni korzystać z udogodnień, jakie oferuje sieć ruchu lotniczego, musimy przystąpić do działania już teraz. Już w tej chwili 70 proc. wszystkich opóźnień lotów wynika z problemów na ziemi, a nie w powietrzu. Jeśli utrzymają się aktualne tendencje, w 2030 roku dziewiętnaście spośród największych europejskich lotnisk będzie pękać w szwach. Wynikające z tego zagęszczenie ruchu może oznaczać opóźnienia połowy wszystkich lotów w całej europejskiej sieci lotniczej. Dla portów lotniczych w Europie status quo nie jest rozwiązaniem. W dobie ogromnej globalnej konkurencji, jeżeli nie zmienimy swojego sposobu postępowania, możemy dużo stracić.”

Na pakiet składają się dokument podsumowujący oraz trzy wnioski legislacyjne dotyczące: przydziałów czasu na start lub lądowanie, obsługi naziemnej i hałasu.

Przydziały czasu
Propozycje Komisji obejmują wprowadzenie mechanizmów rynkowych umożliwiających przewoźnikom lotniczym dokonywanie w sposób przejrzysty transakcji, których przedmiotem są przydziały czasu na start lub lądowanie. Propozycje mają też zagwarantować, że aktualnie dostępna przepustowość zostanie w pełni wykorzystana przez linie lotnicze –poprzez podniesienie progu tzw. zasady „wykorzystuj albo strać ”z 80 do 85 proc.

Dzięki proponowanym środkom do roku 2025 liczba obsługiwanych pasażerów mogłaby wzrosnąć o 24 mln rocznie. Mogłoby to przynieść europejskiej gospodarce 5 mld euro oraz umożliwić stworzenie 62 tys. nowych miejsc pracy w latach 2012−2025.

Na granicy swojej przepustowości działa obecnie pięć europejskich portów lotniczych: w Dusseldorfie, Frankfurcie, Londynie (lotniska Gatwick i Heathrow) oraz w Mediolanie (Linate). Jeżeli utrzymają się aktualne tendencje, w 2030 roku może to dotyczyć dziewiętnastu spośród głównych portów lotniczych, min. paryskiego CDG, co może mieć zasadniczy wpływ na opóźnienia i natężenie ruchu.

Obsługa naziemna
Komisja przedstawia propozycje dotyczące poprawy jakości i efektywności usług obsługi naziemnej w portach lotniczych.

Proponowane środki obejmą między innymi zwiększenie −w odniesieniu do kluczowych usług obsługi naziemnej, które są nadal usługami zastrzeżonymi (obsługa bagażu, obsługa ramp, tankowanie paliwa, obsługa załadunku i usługi pocztowe) –minimalnej liczby dostawców usług obsługi naziemnej, jakich mogą wybrać przewoźnicy działający na dużych lotniskach, z dwóch do trzech. Jednocześnie propozycje umożliwiają państwom członkowskim zapewnienie lepszej ochrony praw pracowników −w przypadku przejęcia umowy przez nowego usługodawcę personel będzie mógł przejść do nowej firmy na dotychczasowych warunkach. Ma to zasadnicze znaczenie dla zapewnienia stabilnych warunków zatrudnienia potrzebnych do utrzymania wysokiej jakości w tym wymagającym tak dużych nakładów pracy sektorze.

Zgodnie w propozycjami ma wzrosnąć znaczenie portów lotniczych jako „koordynatorów naziemnych”ponoszących ogólną odpowiedzialność za koordynację usług obsługi naziemnej w porcie lotniczym. W pakiecie przewidziano narzędzia, które umożliwią portom lotniczym pełnienie tej roli, np. minimalne normy jakości, jakich muszą przestrzegać wszyscy usługodawcy w porcie lotniczym. Środki te wzmocnią również zdolność reagowania portów lotniczych na poważne zakłócenia ruchu.

Hałas
Propozycje Komisji zwiększają przejrzystość procedur ustalania ograniczeń hałasu w portach lotniczych i wzmacniają funkcję nadzorczą Komisji. Nie chodzi przy tym o cele, lecz o sam proces decyzyjny. Propozycje przyznają Komisji funkcję kontrolną, co jednak nie zastępuje ostatecznej decyzji państwa członkowskiego. Wnioski stanowią również aktualizację istniejącego ustawodawstwa z uwzględnieniem postępu techniki, co ułatwi organom krajowym wycofywanie z eksploatacji najbardziej hałaśliwych samolotów.

Decyzje w sprawie redukcji poziomu hałasu muszą pogodzić ochronę obywateli mieszkających w pobliżu lotnisk z potrzebami tych, którzy chcą podróżować. Decyzje należy podejmować zgodnie z wytycznymi ustalonymi na poziomie międzynarodowym (przez organ ONZ, Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego). Mieszkańcy okolic portów lotniczych mają prawo do ochrony przed nadmiernym hałasem związanym z działalnością lotnisk, ale konieczne jest również uwzględnienie kosztów w postaci utraty przepustowości i wpływ na sytuację gospodarczą w regionie.

Dalsze działania
Wnioski Komisji muszą zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski oraz rządy państw członkowskich w drodze „procedury współdecyzji”. W/w pakiet zanim zostanie ostatecznie przyjęty przez UE przekazany teraz zostanie do Rady UE i Parlamentu Europejskiego celem podjęcia dalszych prac legislacyjnych nad poszczególnymi dokumentami w ramach tzw. zwykłej procedury legislacyjnej.

Prośba Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) prosi zainteresowane podmioty (w szczególności zarządzających lotniskami, agentów obsługi naziemnej, przewoźników lotniczych) o przesyłanie opinii na temat projektów:
– Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej;
– Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych Unii Europejskiej oraz uchylenia dyrektywy Rady 96/67/WE
do 12 grudnia br. na adres: [email protected]. Otrzymane opinie będą stanowiły podstawę do przygotowania stanowiska rządu.