Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unia Europejska: Będą wnioski po zimowym paraliżu lotnisk

infoair
21.01.2011 09:47

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport spotkał się z przedstawicielami głównych portów lotniczych aby wyciągnąć wnioski z zimowego poaraliżu lotnisk.

Unia Europejska zamierza w razie konieczności wzmocnić ramy regulacyjne, przede wszystkim wzmocnić minimalne wymogi dotyczące jakości usługi pasażerów na europejskich lotniskach.

W trakcie spotkania przedstawiciele portów lotniczych wymienili się doświadczeniami i opiniami na temat zaistniałej sytuacji oraz omówili czynniki i nieprawidłowości, które do niej doprowadziły:
•Intensywne opady śniegu wpłynęły na funkcjonowanie unijnych portów przesiadkowych, w których zwykle występuje maksymalne natężeniu ruchu;ponadto sytuacja ta miała miejsce w okresie, kiedy natężenie ruchu lotniczego należy do największych w roku.
•W wielu przypadkach odśnieżanie przebiegało zbyt wolno.
•Lotnisko Heathrow w Londynie, jeden z najważniejszych i największych portów przesiadkowych w UE, było przez kilka dni zamknięte. Sytuacja ta miała wpływ na inne porty lotnicze na zasadzie efektu domina. Porty lotnicze funkcjonują jako jeden system.
•Informacje nie były przekazywane pasażerom na tyle szybko, aby uniknąć niepotrzebnego oczekiwania na lotniskach.
•Widmo braku płynu do odladzania zakłóciło i ograniczyło funkcjonowanie portów lotniczych.
Co zrobić, by sytuacja taka nie powtórzyła się w przyszłości?
•Należy udoskonalić planowanie awaryjne na wypadek śniegu w portach lotniczych.
•Należy zapewnić lepszą współpracę między wszystkimi zaangażowanymi podmiotami, zarówno w powietrzu, jak i na lądzie.
•Należy zapewnić sprawne funkcjonowanie portów przesiadkowych. Ze względu na efekt domina porty lotnicze powinny być lepiej zintegrowane, tak aby działały jako jedna sieć. Nie mogą one funkcjonować niezależnie od siebie.
•Należy ulepszyć metody informowania pasażerów, tak, aby odpowiednio wcześnie otrzymywali oni powiadomienia o opóźnieniach i zmianie trasy.
Odpowiedzialność za plany awaryjne spoczywa na branży lotniczej. Ze swojej strony Komisja może –w razie konieczności –wzmocnić ramy regulacyjne. Celem takiego działania byłoby przede wszystkim wprowadzenie minimalnych wymogów dotyczących jakości usług dla pasażerów w europejskich portach lotniczych.

W grudniu 2010 roku trudne warunki atmosferyczne spowodowały całkowite lub częściowe zamknięcie głównych portów lotniczych w UE, co poważnie zakłóciło ruch lotniczy w całej Europie. Odwołano 35 tys. lotów, a kilka tysięcy pasażerów musiało spędzić noc na lotniskach. Liczba odwołanych lotów była w tym okresie wyższa niż w całym 2009 r.

Z myślą o świętach Bożego Narodzenia w 2011 r. wiceprzewodniczący zwrócił się do przedstawicieli europejskich portów lotniczych o jak najszybsze przedstawienie sprawozdań z postępów poczynionych w zakresie planowania awaryjnego na następną zimę.