Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ULC: Projekt MTBiGM w sprawie lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych

infoair
20.06.2012 20:50

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych.

Projekt ma na celu określenie warunków wykonywania przez statki powietrzne lotów próbnych i akrobacyjnych w strefach lotów podczas szkolenia i treningu, określenie obowiązków i kompetencji podmiotów planujących organizację pokazów lotniczych oraz ustanowienie warunków wykonywania lotów w ramach tychże pokazów zapewniających bezpieczeństwo ich przeprowadzania.

Założeniem projektodawców było opracowanie przepisów, które – uwzględniając zawiłości związane z organizacją oraz uczestnictwem w pokazach lotniczych różnego rodzaju podmiotów, statków powietrznych o zróżnicowanych parametrach technicznych i możliwościach operacyjnych, w tym statków powietrznych lotnictwa państwowego – nie będą budzić wątpliwości, w szczególności w sprawach zapewnienia bezpieczeństwa publiczności i uczestników pokazów podczas wykonywania lotów w ich ramach oraz w sprawach odpowiedzialności za bezpieczeństwo publiczności.

Projekt rozróżnia rodzaje pokazów lotniczych i dopasowuje do nich wymogi, które organizator pokazów lotniczych musi lub powinien spełnić. Szczególne przypadki pokazów to: pokazy organizowane w formie przelotu statków powietrznych nad miastami wykonywanego z okazji świąt państwowych i wojskowych, jak również pokazy lotnicze z udziałem mniejszej liczby zgromadzonej publiczności (poniżej tysiąca).

Przepisy rozporządzenia określają także zasady bezpieczeństwa w zakresie utrzymania wysokości lotu, odległości wykonywania ewolucji lotniczych od sektora dla publiczności, prędkości lotów, minimalne warunki atmosferyczne umożliwiające realizację pokazów i inne wymogi, których spełnienie jest niezbędne do organizacji oraz realizacji całego przedsięwzięcia.

Proponowane rozwiązania powstały w oparciu o analogiczne przepisy obowiązujące w krajach o znacznie dłuższej tradycji i doświadczeniu w organizowaniu tego typu przedsięwzięć, m.in.: w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych lub w Wielkiej Brytanii.

Aktualnie obowiązujące przepisy regulujące materię pokazów lotniczych znajdują się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. sprawie wyjątków od zakazu wykonywania lotów próbnych i akrobacyjnych nad osiedlami i innymi skupiskami ludności (Dz. U. Nr 230, poz. 2304). Przywołane rozporządzenie w sposób bardzo ogólny określa zasady organizowania pokazów lotniczych, co jest niewystarczające z punktu widzenia ich przejrzystej i bezpiecznej organizacji.

Projektowane rozporządzenie zastąpi w/w, precyzując wymogi organizowania pokazów lotniczych, zgodnie z delegacją ustawową uszczegółowioną na mocy ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy –Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015).

Zakres regulacji obejmuje:
– przepisy ogólne;
– loty próbne;
– loty akrobacyjne;
– pokazy lotnicze;
– przepisy końcowe
Projektodawca nie przewiduje, aby projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych. Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Regulacje zawarte w projektowanym rozporządzeniu nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), zatem nie podlega ono notyfikacji.