ULC potwierdza: 40 mln pasażerów w 2017 r.

infoair
11.04.2018 12:20

Polskie porty lotnicze obsłużyły w 2017 r. prawie 40 mlnpasażerów, co stanowi ok. 18-proc. wzrost wobec 2016 r. – poinformował UrządLotnictwa Cywilnego. Liderem było warszawskie Lotnisko Chopina z ponad 15 mlnpasażerów, a wśród portów regionalnych lotnisko Kraków-Balice z 5,8 mln osób.

„Polski rynek po raz kolejny uzyskał lepsze wyniki odrynków europejskich i światowych” – poinformował ULC we wtorkowymkomunikacie.

Jak wskazał ULC, Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły w2017 r. ok. 8,5 mln pasażerów, czyli ponad 1,659 mln więcej niż w 2016 roku,uzyskując 23,63-proc. udział w polskim rynku.

„Duże wzrosty odnotowali również przewoźnicyniskokosztowi” – czytamy.

Irlandzki Ryanair w ub.r. obsłużył o 1,677 mln pasażerówwięcej niż w 2016 roku. W ub.r. linia przewiozła prawie 11 mln pasażerów,uzyskując 30,65-proc. udział w naszym rynku.

Węgierski Wizz Air w ub.r. przewiózł o 1,083 mln pasażerówwięcej niż w roku poprzednim, czyli w sumie blisko 7,7 mln podróżnych,odnotowując tym samym 21,39-proc. udział w rynku.

Lotnisko Chopina w ub.r. było liderem pod względem liczbyobsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym – zarówno jeśli chodzio ruch regularny, jak i czarterowy. Warszawski port obsłużył ponad 15,7 mlnpasażerów – to wzrost o 22,9 proc. wobec 2016 r.

Wśród portów regionalnych ponownie liderem wzrostów byłolotnisko Kraków-Balice – ponad 5,8 mln pasażerów w ub.r., co oznacza, że ruch wtym porcie w 2017 r. wzrósł o ponad 854 tys. pasażerów (17,2 proc. wzrostu).

Na kolejnym miejscu znalazł się port Gdańsk im. Lecha Wałęsy- ok. 4,6 mln podróżnych (+615 tys. pasażerów i 15,4-proc. wzrost), a nanastępnym miejscu uplasował się port Katowice-Pyrzowice – ok. 3,8 mlnpasażerów, (675 tys. podróżnych więcej, czyli 21,1-proc. wzrost). Najmniejpodróżnych obsłużyło lotnisko w Radomiu – 9 903 osoby. Spadki pod względemobsłużonych podróżnych odnotowały lotniska: w Bydgoszczy (minus 1,2 proc.) orazw Łodzi (minus 14 proc.).

„Na wyniki pozostałych portów wpłynęli głównieprzewoźnicy niskokosztowi, w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy łącznie w2017 roku w portach regionalnych zwiększyli przewozy o ponad 1,8 mln pasażerów.Łącznie jednak przewoźnicy ci utracili w tym roku 1 proc. udziału w rynku wregionalnych portach lotniczych. w porównaniu z 2016 rokiem – w 2017 wyniósł on65 proc.” – czytamy w komunikacie.

W przypadku Ryanaira, największe wzrosty zanotowano natrasach do/z Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. W przypadku Wizz Air były toNorwegia, Ukraina i Włochy.

Poprawiła się również sytuacja portów regionalnychobsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie. W 2017 roku większość tego typuportów w Polsce zanotowało wzrosty – za wyjątkiem portów Łódź-Lublinek orazBydgoszcz-Szwederowo.

Zdaniem ULC pozytywne trendy widać na rynku przewozówczarterowych, który w poprzednim roku odnotował duże straty. W 2017 rokuobsłużono ponad 4 mln pasażerów, co dało prawie 520 tys. pasażerów więcej niż wpoprzednim roku i przełożyło się łącznie na 15-proc. wzrost.

Najpopularniejszym kierunkiem w ruchu czarterowym, podobniejak w 2016 roku, była Grecja. Potem Hiszpania i Bułgaria.

Analizując przewozy czarterowe w Polsce należywspomnieć także o ofercie przewoźników niskokosztowych, którzy operują doportów wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu turystycznego (np. Hiszpania,Włochy, Malta, Grecja). Tego typu ruch wzrósł o 27 proc. Liderem pod względemkierunków wakacyjnych pozostał Ryanair, choć to Wizz Air odnotował największywzrost na tego typu kierunkach” – czytamy.

Wśród przewoźników czarterowych liderem rynku w ub.r. byłSmall Planet Airlines, który przewiózł ponad 1,2 mln pasażerów – wzrost o 29,97proc. wobec 2016 r., za nim znalazł się Enter Air – 1,1 mln podróżnych – wzrosto 27,5 proc., a na trzecim miejscu uplasował się Travel Services – ok. 1,06 mlnosób – wzrost o 26,15 proc.

Najpopularniejszymi kierunkami w ruchu regularnym w 2017roku były Wielka Brytania i Niemcy.

„Od lat oba kierunki są najchętniej odwiedzane przezPolaków. Największe wzrosty liczby pasażerów odnotowano na kierunkach doWielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii i Ukrainy. Dobre wyniki uzyskano dziękiprzewoźnikom niskokosztowym. Wyjątek stanowiły przewozy na Ukrainę, gdzie dowzrostu przyczynił się w największym stopniu PLL LOT” – napisał ULC.

W Polsce mamy 15 portów. W 2016 r. obsłużyły one ok. 34 mlnpasażerów. (PAP)