ULC: Polska Prezydencja w Radzie UE

infoair
01.08.2011 10:26

W dniu 1 lipca 2011 roku rozpoczęło się sześciomiesięczne przewodnictwo Polski w Radzie UE. Wśród priorytetów Polskiej Prezydencji w lotnictwie znalazły się m.in. pakiet lotniskowy czy radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.

Polskie priorytety kształtują się następująco:

1. Priorytetem jest ‘pakiet lotniskowy’, który Komisja Europejska ma przedstawić około października. Będzie się on prawdopodobnie składał z projektów legislacyjnych dotyczących przydzielania czasów operacji w portach lotniczych, obsługi naziemnej oraz zarządzania hałasem w obszarze lotnisk, oraz komunikatu w sprawie przepustowości.

2. Druga grupa spraw nad którą Prezydencja planuje pracować wiąże się z Jednolitą Europejską Przestrzenią Powietrzną (‘Single European Sky’). Na wrzesień Komisja Europejska zapowiedziała opublikowanie komunikatu w sprawie stanu implementacji pakietu SES II.
Ponadto, w tym obszarze Komisja Europejska przedstawiła już projekt mandatu do negocjacji Umowy Wysokiego Szczebla pomiędzy Unią Europejską a EUROCONTROL. Prezydencja spodziewa się również około października komunikatu Komisji Europejskiej zawierającego propozycje w/s finansowania i zarządzania przejściem do trzeciej fazy projektu SESAR (‘Single European Sky ATM Research’). W kontekście Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej niezwykle istotna jest współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską, którą Prezydencja będzie aktywnie promować, między innymi poprzez dążenie do włączania państw sąsiednich w inicjatywy tworzenia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (takich jak np. FAB Bałtycki, który Polska buduje razem z Litwą).

3. W kwestii stosunków zewnętrznych Prezydencja skupi się na współpracy ze Wschodnimi Sąsiadami UE, co wpisuje się w polski priorytet odnośnie promowania „Partnerstwa Wschodniego”.

4. Prezydencja powinna być gotowa na ewentualne sytuacje kryzysowe. Prezydencja będzie szczególnie monitorować sytuację związaną z implementacją systemu handlu przydziałami do emisji w lotnictwie (EU ETS), który zostanie uruchomiony od 1/1/2012.

5. Prezydencja spodziewa się również kilku wydarzeń lotniczych na poziomie międzynarodowym. Jednym z najważniejszych będzie Szczyt Lotniczy UE –Rosja, który odbędzie się 12–13 października 2011 r. w Sankt Petersburgu. Równie ważnymi wydarzeniami będą Konferencja dotycząca ochrony lotnictwa cywilnego (27 września 2011 r. w Brukseli) oraz Konferencja transportowa z krajami Partnerstwa Wschodniego (24–25 października 2011 r. w Krakowie).

Zestawienie tematów planowanych podczas Polskiej prezydencji:
•Pakiet lotniskowy:
1. Komunikat KE w sprawie przepustowości portów lotniczych
2. Rewizja przepisów dotyczących dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych
3. Rewizja przepisów dotyczących wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych UE
4. Rewizja przepisów dotyczących zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń odnoszących się do poziomu hałasu w portach lotniczych UE
•Udzielenie Komisji mandatu do negocjacji umowy Wysokiego Szczebla pomiędzy UE a EUROCONTROL
•Komunikat KE w sprawie stanu implementacji legislacji w obszarze SES
•Komunikat KE zawierający propozycje w sprawie finansowania i zarządzania przejściem do trzeciej fazy projektu SESAR
•Udzielenie Komisji mandatu do negocjacji umowy o transporcie lotniczym pomiędzy UE a Azerbejdżanem
•Umowa o ustanowieniu wspólnego obszaru lotniczego między UE a Ukrainą
•Umowa o transporcie lotniczym między UE a Republiką Mołdowy
•Komunikat ws. systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) na poziomie UE
•Projekt rozporządzenia KE dotyczący używania w portach lotniczych UE tzw. skanerów bezpieczeństwa
•Kwestia implementacji systemu handlu przydziałami emisji w lotnictwie (EU ETS) w związku z podnoszonymi przez państwa trzecie negatywnymi reakcjami odnośnie stosowania systemu wobec ich przewoźników lotniczych (ewentualnie).

Wydarzenia o charakterze międzynarodowym planowane podczas Polskiej prezydencji w obszarze lotnictwa:
•Konferencja dotycząca ochrony lotnictwa cywilnego –27 września 2011 r. w Brukseli.
•Szczyt lotniczy UE –Rosja –12–13 października 2011 r. w St. Petersburgu.
•Konferencja transportowa z krajami Partnerstwa Wschodniego –24–25 października 2011 r. w Krakowie.