ULC: Europejska Jednolita Przestrzeń Powietrzna

infoair
01.12.2011 08:57

W Warszawie odbyła się Konferencja nt. „Wdrożenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej i jej rozszerzenie na państwa trzecie”współorganizowana przez Polską Prezydencję, Komisję Europejską oraz Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.

Konferencja wpisuje się w cykl wydarzeń międzynarodowych organizowanych w związku z polskim przewodnictwem w Radzie UE.

Konferencja składała się z trzech paneli tematycznych: Wdrożenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej: Osiągnięcia oraz plany na przyszłość, Rozszerzenie współpracy z państwami trzecimi: Perspektywa paneuropejska i regionalna oraz Filar technologiczny Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej – SESAR. W panelach wzięło udział 23 prelegentów.

Konferencję otworzył Minister ds. Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej, Pan Sławomir Nowak podkreślając rolę transportu lotniczego w realizacji czterech swobód wspólnego rynku Unii Europejskiej. Następnie Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. Transportu, Pan Siim Kallas oświadczył, że Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna to bardzo ambitny projekt UE w dziedzinie transportu, a brak jego wdrożenia naraża linie lotnicze na ok. 2 mld euro rocznych strat. Z kolei Wiceprzewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Pan Jacek Krawczyk, wyraził konieczność rozszerzenia inicjatywy SES na państwa trzecie.

W podsumowaniu konferencji przemówienie wygłosił Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Pan Grzegorz Kruszyński zwracając uwagę na rolę i podejście krajowych władz nadzorujących wobec projektu SES.

Podczas przemówień prelegenci podkreślali konieczność jak najszybszego wdrożenia regulacji SES, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i przepustowości oraz zmniejszenia kosztów i emisji spalin. Z kolei rozszerzenie inicjatywy jednolitej przestrzeni powietrznej na państwa trzecie przyniesie dalsze korzyści zwiększając m.in. konkurencyjność linii lotniczych, a co za tym idzie wybór pasażerów.

Konferencja zakończyła się przyjęciem Deklaracji Warszawskiej przyjmującej m.in. „Sprawozdanie Komisji na temat wykonania przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej: pora na konkrety”. W Deklaracji podkreślono rolę czynnika ludzkiego w dalszej implementacji pakietów SES oraz fazy rozmieszczenia programu SESAR. Jednocześnie dużo uwagi poświęcono współpracy z państwami trzecimi jako jednemu z celów inicjatywy SES.