Trzy designerskie pomysły na CPK: Woods Bagot
Trzy pracownie architektoniczne: Woods Bagot, Populous iKPF, przygotowały projekt terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projektancitych biur pracowali m.in. przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Seulu, czySingapurze. Przedstawiamy pierwszą z propozycji – Woods Bagot.
Jak poinformowano w komunikacie, spółka Centralny PortKomunikacyjny oraz Ambasada Wielkiej Brytanii zaprosiły do udziału wwarsztatach architektonicznych w Warszawie projektantów z firm Woods Bagot,Populous i KPF. Celem spotkania było zapoznanie się z pomysłami projektantów nawstępną koncepcję CPK.
To już druga edycja polsko-brytyjskich warsztatówarchitektonicznych CPK. W pierwszych, które odbyły się pod koniec czerwca ub.roku, wzięły udział pracownie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, ChapmanTaylor, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson.
-„Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracyarchitektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji,żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać. Moment niejest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymiwymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jestuzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników”- powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. budowy CPK MikołajWild.
Propozycja Woods Bagot
Według architektów z biura Woods Bagot w przyszłościkontrola bezpieczeństwa może przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj, np.odbywać bez potrzeby zatrzymywania się przy bramkach – za pośrednictwemspecjalnych skanerów przy wejściu na lotnisko.
-„Oznacza to, że koncepcja portu lotniczego powinna byćelastyczna, modułowa i umożliwiać adaptację projektu przyszłego lotniska np.pod kątem nowych technologii. (…) W ich koncepcji w terminalu pojawiły sięcharakterystyczne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące namyśl polski las. Wokół portu rozciągać się będzie park ze ścieżkami dospacerów, do jazdy na rowerze lub rolkach, a także wygodne ławeczki dlamiłośników książek. Szklane ściany terminala mają pozwolić na podziwianiezielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą” – czytamy.
Kolejne kroki CPK
Spółka przypomniała, że w ramach planowania lotniskazakończono pierwszy etap konsultacji strategicznych, czyli uzgodnień definicjiportu lotniczego w ramach Programu CPK z partnerami branżowymi inwestycji(przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatoramicargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd.). „Wpłynęło ponadtysiąc uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in.obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd. Wefekcie powstał 350-stronicowy brief strategiczny, który obecnie – do końcapaździernika – jest konsultowany w ramach bardziej szczegółowychuzgodnień” – czytamy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na przełomie 2019 i 2020 r. CPK planuje wskazać doradcęstrategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczenieminwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portamiprzesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką i jejwsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu. Także w tym rokuCPK zleci plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. master plan.Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanejinfrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy iostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hazostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będziemógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPKwejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczegoi połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymipolskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)
„