Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Trudny rok, dobre wyniki w 2007 r.

infoair
12.02.2008 17:35
Polskie Linie Lotnicze LOT odnotowały bardzo dobre wyniki finansowe i przewozowe za rok 2007. Mimo ogromnej konkurencji i rosnących cen paliwa, spółka osiągnęła zysk na działalności podstawowej w wysokości 83 mln PLN (w porównaniu do straty w wysokości 43 mln PLN w roku 2006). Wynik netto wzrósł za cały rok 2007 do 161 mln PLN z 32 mln PLN w roku 2006 (wzrost o 447%) – nie uwzględniając, w porównaniu, transakcji sprzedaży LIM z 2006 r.
Zysk operacyjny (EBIT) miał w 2007 roku poziom 94 mln zł w porównaniu do 34 mln zł straty w roku 2006 (nie uwzględniając transakcji sprzedaży LIM z 2006 roku). Przychody z działalności podstawowej wzrosły z 2,76 mld PLN w roku 2006 do kwoty 2,98 mld PLN (o 8% więcej).
Poprawa przychodów i wyników finansowych PLL LOT została osiągnięta w wyjątkowo trudnych warunkach rynkowych. W 2007 roku następował dalszy wzrost udziału w rynku tanich linii lotniczych (do 50%), dynamicznie rosły także ceny paliwa. Dodatkowy wpływ na wyniki miała umacniająca się waluta polska: około 26% wpływów LOTu jest realizowana w USD, a aż 35% w Euro.
„Prezentowane dzisiaj wyniki finansowe są wymiernym efektem naszych działań i realizacji przyjętej strategii. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki z działalności podstawowej, które poprawiliśmy o 125 mln PLN w stosunku do roku ubiegłego. Widoczny jest wyraźny wzrost przychodów, osiągnięty na bardzo trudnym rynku i w warunkach ogromnej konkurencji.”–powiedział Piotr Siennicki, prezes zarządu PLL LOT.
W 2007 roku LOT przewiózł 4 278 983 pasażerów – o 571 tysięcy (15%) osób więcej niż w 2006 roku. Liczba zrealizowanych połączeń wzrosła do 89 347 (o 7% więcej niż w roku 2006), na co wpływ miało uruchomienie przelotów do nowych destynacji z Warszawy oraz z innych polskich miast. Zwiększył się też poziom zapełnienia miejsc, który na koniec roku 2007 wyniósł 75,7% (w roku 2006 wskaźnik ten osiągnął 74,1%). O 9% wzrósł także wskaźnik RPKM (wykorzystane pasażero-kilometry), który w 2007 roku osiągnął poziom 7,3 mld.
„Kierujemy naszą ofertę przede wszystkim do klienta szukającego wyższej jakości usług. Ta strategia przynosi efekty –przy rosnących zyskach spółki –o ponad 570 tysięcy wzrosła także liczba przewiezionych pasażerów”–dodaje Piotr Siennicki.
W październiku 2007 Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT przedstawił założenia nowej strategii na lata 2008-2012. Opiera się ona na zwiększeniu efektywności oferty w ramach siedmiu głównych filarów. Spółka planuje m.in. ujednolicenie floty, pozostawienie dwóch marek w Grupie LOT, rozwój połączeń w kierunkach wschodnich (m.in. Rosja, Ukraina) oraz wzrost sprzedaży internetowej do min. 40% w 2012 roku. Zarząd zakłada także upublicznienie spółki na GPW w Warszawie jeszcze w 2008 roku i przekroczenie 200 mln PLN zysku netto w 2012 roku.