Transport lotniczy w Polsce w 2012 roku

infoair
06.11.2013 21:51

Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotował analizę ruchu lotniczego w Polsce w 2012 roku. Wynika z niej, że rynek wciąż rośnie!

Wzrost obsłużonych pasażerów, jakie odnotowano w Polsce w 2012 roku, wynika przede wszystkim z trzech podstawowych czynników: rozwoju oferty przewoźników niskokosztowych, dynamicznego wzrostu oferty przewozów krajowych oraz zwiększonego przepływu pasażerów udających się na rozgrywki Euro 2012. Polskie porty lotnicze obsłużyły łącznie w ruchu handlowym 24,44 mln pasażerów, co stanowiło wzrost o 12,5% w stosunku do roku poprzedniego oraz 19,4% w stosunku do roku 2010. Liczba operacji pasażerskich wyniosła 277 tys. co oznaczało wzrost o 12,2% w odniesieniu do 2011 roku i o 15% więcej w stosunku do roku 2010.

W 2012 roku, z wyjątkiem lotniska w Katowicach i Warszawie, polskie porty lotnicze zanotowały znaczny wzrost ruchu lotniczego. Port Lotniczy im. Chopina w Warszawie odnotował wzrost na poziomie 2,6% w porównaniu do roku 2011 oraz 10,4% w stosunku do 2010 roku. Podobnie jak w 2011 roku najszybciej rozwijały się regionalne porty lotnicze, a wśród nich największą dynamiką wzrostu ruchu może poszczycić się Port Lotniczy Zielona Góra –Babimost, który zanotował wzrost liczby pasażerów na poziomie 77,1%. Wysoką dynamikę wzrostu ruchu odnotowało również lotnisko w Szczecinie (34,4%), Bydgoszczy (22,3%) oraz Wrocławiu (20,9%). W 2012 roku sześć lotnisk obsłużyło powyżej miliona pasażerów, natomiast kolejne dwa porty obsłużyły powyżej 500 tysięcy pasażerów. Należy również dodać, że w 2012 roku w Polsce zostały uruchomione dwa nowe porty lotnicze –w Modlinie i Lublinie.

W 2012 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 21,22 mln pasażerów w ruchu regularnym i 3,21 mln w ruchu czarterowym. Wartość ta była odpowiednio o 15% wyższa i 2% niższa w porównaniu do poprzedniego roku.Zarówno pod względem przewozów regularnych jak i czarterowych liderem na polskim rynku był Port Lotniczy Chopina w Warszawie, który obsłużył w 2012 roku 8,21 mln pasażerów podróżujących w rejsach regularnych oraz 1,36 mln w rejsach czarterowych. Pod względem przewozów czarterowych drugim największym po warszawskim lotniskiem był Port Lotniczy Katowice Pyrzowice, z którego usług skorzystało 755 tys. podróżnych. W przypadku ruchu regularnego kolejnymi lotniskami, po porcie warszawskim, pod względem liczby obsłużonych pasażerów były porty w Krakowie i Gdańsku.

Najpopularniejszym zagranicznym miastem do którego podróżowali pasażerowie, podobnie jak w 2011 roku, był Londyn. W rejsach z /do tego miasta podróżowało 2,79 mln pasażerów, co stanowiło 15,75% udziału we wszystkich regularnych rejsach zagranicznych. Warto odnotować, że w 2011 roku z rejsów do/z Londynu skorzystało 14,23% pasażerów podróżujących w regularnych rejsach międzynarodowych. Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków najwyższą dodatnią dynamiką charakteryzowały się połączenia do Oslo (22%) i Sztokholmu (19%), a największy spadek przewozów odnotowało połączenie do Dublina (-4%).

Polskie porty lotnicze w 2012 roku obsłużyły 3,17 mln pasażerów w międzynarodowych rejsach czarterowych. Najpopularniejszymi kierunkami czarterowymi w 2012 roku były: Hurghada (417 tys. pasażerów), co stanowiło 13% pasażerów na rynku czarterowym, Antalya (400 tys. pasażerów) z 13% udziałem, Szarm el-Szejk (269 tys. pasażerów) z 8% udziałem, Enfidha (144 tys. pasażerów) z udziałem 5% oraz Heraklion (128 tys. pasażerów) z 4% udziałem. Spośród dziesięciu najpopularniejszych miast w roku 2012 największą dodatnią dynamikę zanotowały trasy z/do Szarm El-Szejk (36%), Tel Avivu (17%) i Hurghady (16%). Ujemną dynamiką charakteryzowały się połączenia z/do Heraklionu (-40%), Rodos (-39%), Antalii (-18%), Enfidhy (-11%).

Spośród 21,22 mln pasażerów w ruchu regularnym obsłużonych przez polskie porty lotnicze w 2012 roku, najwięcej –około 28% podróżowało na pokładach PLL LOT oraz Eurolot S.A. (w ramach rejsów wykonywanych na rzecz PLL LOT). Znaczący udział w rynku odnotował również Ryanair (23%) oraz Wizzair (20%). Kolejni przewoźnicy Lufthansa oraz OLT Express Regional uzyskali odpowiednio 7% oraz 3% udziału w rynku. Największą dodatnią dynamikę dodatnią odnotował Ryanair (27%), PLL LOT oraz Eurolot S.A. (9%), Norwegian Air Shuttle (9%) i SAS (9%). Dynamiką ujemną charakteryzował się EasyJet.

Największym przewoźnikiem na rynku czarterowym w 2012 roku była polska linia Enter Air, która w 2012 roku osiągnęła 31% udział w rynku. Na kolejnym miejscu znalazł się przewoźnik Travel Service AS z 16% udziałem.

W 2012 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 3,5 mln pasażerów podróżujących w ruchu krajowym, o 87% więcej w porównaniu do roku 2010 oraz o 56,5% więcej w porównaniu do roku 2011, głównie za sprawą wprowadzenia na rynek oferty polskiego przewoźnika OLT Express Regional, funkcjonującego od kwietnia do lipca oraz rozwoju oferty krajowej przewoźnika Eurolot S.A.