Tanie linie lotnicze rosną w siłę
Udział tanich linii lotniczych w rynku przewozów systematycznie rośnie od wielu lat. Pomimo kryzysów jakie dotknęły całą branżę przewoźnicy niskokosztowi przewożą coraz więcej pasażerów. Według danych ekspertów już w 2020 roku zdominują oni cały rynek. Czy prognozy okażą się prawdziwe?
Jeszcze w 2005 roku tanie linie lotnicze miały zaledwie 24% udział w europejskim rynku lotniczym. Z każdym rokiem proporcje te ulegały jednak zmianom. W 2010 przewoźnicy niskokosztowi zdobyli już 38% udziałów. Dziewięciu największych, zrzeszonych w Europejskim Stowarzyszeniu Tanich Linii Lotniczych ELFAA, przewiozło wspólnie 183 mln osób. Według szacunków Europejskiego Stowarzyszenia Tanich Linii Lotniczych w 2020 roku pokonają oni tradycyjnych przewoźników. Najnowsze dane opublikowane w raporcie York Aviation przewidują, że wtedy przewoźnicy niskokosztowi osiągną 53% europejskiego rynku lotniczego.
„Liczby te wskazują jednoznacznie, że przewoźnicy niskokosztowi są przyszłością europejskiego lotnictwa”–powiedział John Hanlon, Sekretarz Generalny ELFAA –„podczas gdy tradycyjne linie odnotowują spadek przewożonych pasażerów, my obserwujemy trend zupełnie przeciwny. Po prostu działamy efektywniej niż nasi konkurenci. Jako stowarzyszenie będziemy dalej angażować się w działania mające na celu wprowadzanie wspólnej przestrzeni powietrznej, co dla pasażerów oznacza bardziej punktualne loty i niższe ceny”–dodał.
Europejski trend silnie widoczny jest w Polsce. Już w 2010 roku na rodzimym rynku tanie linie lotnicze obsłużyły prawie tyle samo pasażerów co tradycyjne linie lotnicze. Wciąż największy udział w rynku ma grupa LOT, która przewiózł ponad 5 mln osób (29,02% udziałów w rynku). Na kolejnych miejscach na podium są jednak już rywalizujący między sobą Ryanair (22,62%) i Wizz Air (21,50%). Otwierając nowe połączenia, wprowadzając kolejne samoloty do polskich baz niewątpliwie będą wzmacniać swoją pozycję.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Eksperci jako czynnik rynkowego sukcesu tanich linii lotniczych wskazują nie tylko ceny połączeń. „Nie tylko oferujemy okazyjne ceny biletów naszym pasażerom, ale również gwarantujemy wysoki komfort latania, gdyż posiadamy jedną z najmłodszych flot na świecie (średni wiek samolotu 3,3 lat)”–powiedział w wywiadzie dla Infoair Balazs Varro, Dyrektor ds. Korporacyjnych Wizz Air. Potwierdzeniem tych słów są plany wymiany floty tanich linii lotniczych. Dziś dysponują oni nowoczesnymi maszynami, parametrami nieustępującymi tradycyjnym liniom. Trudno jednak porównać poziom obsługi, gdyż nie oferują oni takich możliwości przewozu bagażu czy usług dodatkowych takich jak catering czy darmowa prasa. Zapowiedzi nowego sposobu zarobkowania tanich linii lotniczych są co najmniej dyskusyjne. Dodatkowe opłaty, płatności za dostęp do toalety czy miejsca stojące w samolocie to formy mogące odstraszyć kolejnych klientów.
Nie ulega jednak wątpliwości, że tanie linie lotnicze zrewolucjonizowały światowe lotnictwo. Spowodowały, że ten sposób podróżowania stał się dostępny dla wszystkich. Tanie linie lotnicze przyczyniły się do rozwoju gospodarki i turystyki, mobilności społeczeństwa, zwiększenia konkurencji pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu, dzięki czemu pasażerowie otrzymują możliwość podróżowania wciąż w bardzo atrakcyjnych cenach.