Systemy nawigacyjne w portach lotniczych

infoair
14.02.2012 13:22

Każde lotnisko oprócz podstawowej infrastruktury lotniczej ma także dodatkowe nawigacyjne urządzenia pomocnicze, wśród których można wymienić następujące systemy:

•ILS (Instrument Landing System) –brytyjski system nawigacyjny dla samolotów, na który składają się 3 komponenty:
–VHF Marker Beacons (MB). Jest to urządzenie operujące na częstotliwości VHF równej 150 MHz. Składa się on z dwóch części Outer Marer i Middle Marker. MB służy pilotom, do sprawdzenia poprawnej wysokości samolotu.

–UHF Glide Path (GP) –antena montowana od 225 m do 380 m od końca drogi startowej i od 120 m do 210 m od środkowej linii pasa startowego. Działa na częstotliwościach UHF 328,6 MHz –335,4 MHz. Transmiter GP także wysyła sygnały o częstotliwości 150 MHz pod torem i 90 MHz nad torem.

–VHZ Localizer (LZZ) –jest to masywna, podłużna antena w kształcie rozciągniętej siatki. Lokalizuje się ją od 300 m do 600 m za końcem RESA, wzdłuż przedłużenia środkowej linii pasa startowego. Działa ona na częstotliwości 108 MHz –111,975 MHz;

 

•MLS (Microwave Landing System) – to system nawigacyjny dla samolotów pochodzący z Australii. System ten działa na częstotliwościach sięgających od 5 031.0 MHz do 5 090.7 MHz, operując na 200 kanałach (porównując system ILS obsługuje tylko 40 kanałów). System jest odporny na wszelkiego rodzaju zakłócenia spowodowane poruszającymi się obiektami lub śniegiem (bardziej odporny od ILS). Posiada 5 funkcji: podejście azymutu, powrót azymutu, podejście podniesienia, zasięg oraz dane komunikacji;

•GNSS (Global Navigation Satelitte System) –amerykański system pomocy nawigacyjnej oparty na technologii GPS (początkowo stosowany w wojsku). System spełnia normy ICAO dla podstawowej nawigacji, wstępnej procedury podejścia i innych procedur (nie jest tak dokładny jak ILS czy IMS);

•WAAS (Wide Area Augmentation System), system oparty na technologii GPS, obejmujący swym zasięgiem wyłącznie Stany Zjednoczone;

•VOR (VHF Omnidirectional Radio Range) –system wykorzystuje częstotliwość radiową 108,0 MHz –117,95 MHz z 50 MHz z rozdzieleniem kanału. Sygnał nadawany z tego urządzenia jest praktycznie niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Lokalizuje się go głównie na wzniesieniach terenu. Sprzężony z DME, czysto i bardzo dobrze określa pozycje, nanosząc poprawki i umożliwiając bardzo dokładną nawigację;

•DME (Distance_Measuring_Equipment) –kompatybilny z systemem VOR podaje precyzyjną pozycję. Może obsługiwać jednocześnie kilka samolotów;

•TLS (Transponder_Landing System) –system podobny do ILS, mogący naprowadzać 25 samolotów, ale tylko 1 samolot może być przy podejściu na pasie startowym.

(Opracowano na podstawie: Annex 10, Volume I – Radio Navigation Aids –Fifth Edition. ICAO, July 1996, s. 5 –43)