Światowa Organizacja Handlu – spór Boeing – Airbus trwa

infoair
02.02.2011 15:58

Czy miliardy dotacji dla Boeinga zaburzają konkurencję – orzecznie Światowej Organizacji Handlu (WTO) to ciąg dalszy sporu pomiędzy największymi producentami samolotów – Boeingiem i Airbusem.

Decyzja Światowej Organizacji Handlu (WTO) z 31 stycznia 2011 potwierdziła, że Boeing otrzymywał przez wiele dziesięcioleci znaczące i nielegalne dotacje rządowe, które wywarły i nadal wywierają w istotny sposób negatywny wpływ na przemysł europejski – tak twierdzą przedstawiciele Airbusa.

W ostatecznym raporcie WTO, który zostanie opublikowany w ciągu najbliższych kilku tygodni, możemy spodziewać się następujących wniosków:
1. Boeing nie byłby w stanie wprowadzić na rynek modelu 787 bez nielegalnych dotacji.
2. Boeing otrzymał co najmniej 5 mld dol. dotacji rządowych, które zostały uznane za nielegalne. Określenie wartości dalszych subsydiów przekraczających tę kwotę nastąpi w dalszym etapie sporu, jeśli Boeing zdecyduje się na jego kontynuację.
3. Dodatkowe 2 mld dol. dotacji rządowych i samorządowych, które Boeing ma otrzymać w przyszłości, jest nielegalne.
4. Skutki tych dotacji są znacznie bardziej dotkliwe niż ich wartość ze względu na ich szczególnie szerokie oddziaływanie
5. Dotacje znacząco zakłóciły konkurencję w branży lotniczej, z dużą szkodą dla europejskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego
6. Skutki tych dotacji będą odczuwalne także w przyszłości, stawiając Airbusa w niekorzystnej sytuacji.

Konkluzja, że finansowanie przez Departament Obrony oraz NASA to dotacje nielegalne, będzie wymagała od decyzji WTO przeprowadzenia fundamentalnych zmian w amerykańskich mechanizmach finansowania.

Decyzja WTO potwierdzi także konieczność zaprzestania dotowania Boeinga przez stan Waszyngton i miasto Everett. W przeciwnym razie dotacje będą rosły co roku aż do 2024 r.
WTO prawdopodobnie stwierdzi, że miliardy dolarów dotacji, z których skorzystał Boeing, znacznie bardziej zaburzyły konkurencję niż zwrotne pożyczki udzielone Airbusowi. Airbus szacuje, że w wyniku tych dotacji firma poniosła stratę sprzedażową w wysokości 45 mld dol. Po rozstrzygnięciu wszystkich spraw, WTO będzie postrzegane jako organizacja, która dała zielone światło dla dalszego stosowania kredytów w Europie i nakazało Boeingowi zaprzestanie nielegalnego wsparcia gotówkowego na badania i rozwój ze strony NASA, Departamentu Obrony i systemu finansów publicznych.

„Airbus z zadowoleniem przyjął znakomite rezultaty uzyskane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie. Od dzisiaj Boeing nie może już dalej udawać, że nie czerpie korzyści z hojnych i nielegalnych dotacji państwowych, robi to bowiem od początku działalności i najwyższy czas aby przestać temu zaprzeczać”–powiedział Rainer Ohler, dyrektor ds. Public Affairs i Komunikacji w Airbusie. „Spór WTO pewnie potrwa jeszcze kilka lat, i jak w przypadku wszystkich konfliktów handlowych, rozwiązanie spornych kwestii uda się osiągnąć jedynie drogą negocjacji. To koniec mitu, że Boeing nie otrzymuje pomocy państwowej, i mamy nadzieję, że wniosek ten nada ton dalszym negocjacjom”.

Boeing natychmiast wydał oświadczenie, które jest odpowiedzią na raporty publiczne związane końcową decyzją Światowej Organizacji Handlu. Panel WTO, który badał skargę wniesioną przez Unię Europejską dotyczącą rzekomej pomocy rządu Stanów Zjednoczonych dla firmy Boeing, ostatecznie wydał poufne orzeczenie odrzucające większość roszczeń Unii. Boeing opublikował następujący komentarz:

„Ten raport potwierdza to co zostało opublikowane w w tymczasowym raporcie, który udostępniony we wrześniu zeszłego roku. Według tego raportu WTO odrzuciło większość zarzutów, które Unia Europejska wniosła przeciw Stanom Zjednoczonym, między innymi te dotyczące rzekomego wsparcia finansowego, które Boeing miałby otrzymywać od rządu Stanów Zjednoczonych na cele badawcze. WTO podtrzymało tylko zarzuty na wartość około 2,6 miliardów dolarów. Oznacza to odrzucenie znacznej większości roszczeń Unii Europejskiej. Nic w tym ostatecznym raporcie nie może równać się z 20 miliardami dolarów nielegalnych subsydiów, których otrzymanie WTO udowodniła w czerwcu zeszłego roku firmie Airbus/EADS (na owe subsydia składało się 15 miliardów dolarów na pomoc rozwój produktów, 2,2 miliarda dolarów na dopłaty do kapitału własnego, 1,7 miliarda dolarów na infrastrukturę i około półtora miliarda dolarów na cele badawcze. Decyzja WTO potwierdza fakt, iż to Unia Europejska przekazała wielkie nielegalne dotacje dla Airbusa, co w znaczący sposób zaszkodziło Boeingowi, na wiele dziesięcioleci zakłóciło konkurencję w przemyśle lotniczym, oraz spowodowało utratę miejsc pracy przez dziesiątki tysięcy Amerykanów. Orzeczenie WTO nie wymaga jakiejkolwiek zmiany polityki, procedur, lub innych zachowań biznesowych które byłyby w porównywalne z wieloma miliardami dolarów które muszą być zwrócone przez firmę Airbus lub rozliczone poprzez restrukturyzację na rynkowych warunkach. W rezultacie czerwcowego orzeczenia WTO, rządy państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Airbus/EADS muszą spłacić lub zrestrukturyzować 4 miliardy dolarów z nieuregulowanych nielegalnych dotacji, które Airbus otrzymał na rozwój samolotu A380. Muszą także przeciwdziałać negatywnym skutkom pozostałych 16 miliardów dolarów, które Airbus otrzymał w nielegalnych dotacjach. Na mocy decyzji WTO, Airbus musi teraz konkurować na światowym rynku, bez ogromnych nielegalnych dotacji, które otrzymywał od samego początku i bez których, jak orzekła Światowa Organizacja Handlu, Airbus byłby “zdecydowanie inny, i dużo słabszy niż obecnie.”Od tej pory Airbus będzie musiał finansować samoloty, tak jak to robi Boeing –z własnych pieniędzy. Biorąc pod uwagę to, iż niedawno ogłosił, że ma ponad 13 miliardów dolarów środków w swojej kasie, Airbus nie powinien mieć problem z tymi nowymi wymaganiami. Dzisiejsze orzeczenie pozwala nam darzyć WTO jeszcze większym zaufaniem w zakresie procesów oraz procedur rozstrzygania sporów. Podziwiamy tę organizację za wykonaną pracę, i mamy nadzieję, iż Unia Europejska oraz Airbus/EADS zrozumieją, że na dzisiejszym globalnym rynku każdy musi grać zgodnie z zasadami i przestrzegać wymogów WTO. Przestrzeganie zasad rynkowych oznaczać będzie dla Airbus/EADS wycofanie nielegalnych dotacji na rozwój A380 oraz finansowanie A350 na warunkach komercyjnych. Airbus powinien potwierdzić swój zamiar zastosowania się do decyzji WTO.”