Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SunExpress i Air Astana przełamują bessę MAX-a

infoair
21.11.2019 11:30

Air Astana, narodowy przewoźnik lotniczy Kazachstanu, złożyłzamówienie na 30 samolotów Boeing 737-8 MAX dla swoich nowych niskokosztowychlinii FlyArystan. Po dwóch katastrofach Boeingi 737 MAX zostały uziemione przezwszystkie linie lotnicze.

O zamówieniu poinformowano 19 listopada podczas targówlotniczych Dubai Airshow w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – pisze agencjaAP.

W poniedziałek, także podczas Dubai Airshow, zakup 10samolotów Boeing 737-8 MAX ogłosiły tureckie linie SunExpress.

3,6 mld dolarów

Standardowa łączna cena samolotów, które zamierza kupić AirAstana, wynosi 3,6 mld dolarów. AP wskazuje, że linie lotnicze, które prowadząrozmowy z dotychczasowymi klientami na temat odszkodowań za tymczasowo wycofanez eksploatacji samoloty, prawdopodobnie negocjują konkurencyjne ceny.Przedstawiciele kazachskich linii powiedzieli, że szczegóły umowy, w tymostateczna cena, zostaną ustalone w najbliższych miesiącach.

Niskokosztowe linie FlyArystan działają od maja br. Ichflota składa się z dwóch samolotów Airbus A320.

Uziemienie trwa

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) podałana początku listopada, że samoloty Boeing 737 MAX mają szansę odzyskaćpozwolenie na loty w obrębie Unii Europejskiej w pierwszym kwartale przyszłegoroku. Amerykańskie przedsiębiorstwo spodziewało się, że w USA odpowiednia zgodazostanie wydana jeszcze przed końcem br., ale – jak podkreślają eksperci -obecnie wydaje się to bardzo mało realne. Koncern Boeing zapewnia, żewprowadził niezbędne modyfikacje oprogramowania komputerów pokładowych i innepoprawki oraz, że przeprowadzone loty testowe wykazały pełna sprawność tychsamolotów.

Wszystkie 737 MAX, w tym również należące do polskiegoLOT-u, zostały uziemione po katastrofie tego typu samolotu, należącego doEthiopian Airlines 10 marca. Spadł on kilka minut po starcie z lotniska w AddisAbebie, zabijając 157 osób, które znajdowały się na pokładzie. Wcześniej, w październiku 2018 r. w Indonezji, spadł domorza samolot linii Lion Air. W katastrofie zginęło 189 osób.

Stwierdzono, że w obu przypadkach przyczyną katastrofy byłwadliwie działający system komputerowy MCAS. (PAP)