Społeczna Rada radzi – ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Gminy Baranów, Teresin i Wiskitki, na terenie których miałby powstać Centralny Port Komunikacyjny, porozumiały się w sprawie powołania rady społecznej ds. budowy portu – poinformowała w czwartek spółka CPK. 15-osobowa rada ma opiniować i wydawać rekomendacje dot. inwestycji.
Powstanie rady społecznej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiadał wcześniej pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
-„Powołanie rady społecznej było i jest dla mnie priorytetem. Jestem wdzięczny wójtom za konstruktywny udział w kilkumiesięcznych rozmowach, a radom gmin – za odpowiedzialną decyzję. Teraz czas na wybory do rady, a następnie jej inauguracyjne posiedzenie, które może odbyć się jeszcze w marcu” – powiedział Wild cytowany w komunikacie przesłanym PAP.
Na powołanie rady potrzebne były zgody trzech gmin, na terenie których planowana jest budowa CPK. Rady tych gmin przyjęły odpowiednie uchwały w sprawie wzajemnego współdziałania, określające także zasady i wybór członków nowego gremium. Jak poinformowała spółka CPK, 28 lutego taką uchwałę przyjęła gmina Wiskitki, 4 marca – Teresin, a w środę – Rada Gminy Baranów. Uchwały zostały przyjęte jednogłośnie. Rady przyjęły też regulamin, którego treść została wypracowali: pełnomocnik ds. CPK, zarząd spółki i przedstawiciele samorządów i organizacji pozarządowych z trzech gmin.
Rada radzi
W komunikacie napisano, że rada społeczna będzie doradzać pełnomocnikowi rządu ds. CPK i spółce celowej CPK „w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, m.in. w sprawie sposobu pozyskiwania nieruchomości pod budowę Portu Lotniczego Solidarność”. „Rada pomoże w prowadzeniu dialogu ze społecznościami lokalnymi najpierw na etapie przygotowań, a potem także w trakcie realizacji inwestycji. (…) Rada pomoże także m.in. w planowaniu i prowadzeniu kampanii informacyjnej dla mieszkańców gmin Baranów, Teresin i Wiskitki” – czytamy.
Jak przekazała spółka, rady gmin Baranów, Teresin i Wiskitki mają ze swojego grona wybrać członków 15-osobowej rady społecznej. Wśród nich mają się znaleźć m.in. rolnicy, przedsiębiorcy, emeryci lub renciści oraz przedstawiciele samorządów tych gmin.
-„Bardzo liczymy na głos rady społecznej m.in. w sprawach związanych z pozyskiwaniem nieruchomości. Jestem przekonany, że współpraca z radą pozwoli nam zaplanować działania z tym związane w sposób odpowiedzialny i uwzględniający oczekiwania mieszkańców” – powiedział cytowany w komunikacie p.o. prezesa w spółce CPK Piotr Malepszak. Dodał, że jednym z ważniejszych zadań rady będzie wsparcie spółki na etapie opracowywania programu odpowiedzialności społecznej biznesu, którego beneficjentami będą mieszkańcy trzech gmin.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Społeczny koordynator
Spółka przekazała, że rolę koordynatora rady, wyznaczonego przez pełnomocnika rządu ds. CPK oraz zarząd spółki celowej, pełnić będzie Rafał Garpiel – ekspert w dziedzinie dialogu społecznego z udziałem inwestorów, samorządów, społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych. Ma on uczestniczyć w posiedzeniach rady, odpowiadając za wymianę informacji między nią, pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką.
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rządu to spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)
„