Słodka atrakcja na Air Show Radom
Air Show Radom tuż tuż. Producent czekolady przygotował nie lada atrakcję. Nie, nie są to słodkości, ale… samolot! Prawdziwy!
XIII edycja Air Show odbędzie się w dniach 24-25 sierpnia w Radomiu. Organizowana jest w czasie obchodów 95. rocznicy powstania lotnictwa wojskowego w Polsce. Na pokazach w Radomiu zaprezentują się lotnicy z 20 państw, w tym debiutanci z Ukrainy i Turcji. Jedną z atrakcji wydarzenia będzie możliwość obejrzenia repliki zabytkowego samolotu RWD-13 SP-WDL, który w latach 30. XX wieku został kupiony przez markę E. Wedel. Ponadto goście pokazów będą mieli okazję skosztować pysznej, wedlowskiej, gorącej czekolady, a także kupić wyjątkowe produkty z limitowanej serii z wizerunkiem samolotu RWD-13 SP-WDL oraz F-16
Historia tego niezwykłego samolotu jest fascynująca i wiąże się ściśle z historią firmy Wedel. 3 kwietnia 1937 roku na Lotnisku Mokotowskim odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie RWD-13 fabryce czekolady, przez którą samolot został zakupiony. Otrzymał on specjalne znaki rejestracyjne –SP-WDL, które wskazywały na jego właściciela. W samolocie kolor czerwony został zastąpiony „wedlowskim”ciemnoniebieskim, a na spodzie kadłuba widniał napis „E.WEDEL”. Samolot był wykorzystywany do szybkiego transportu słodyczy do największych polskich miast. Dzięki temu miłośnicy czekolady mogli rozkoszować się wyjątkowym smakiem wedlowskich specjałów i wyborną czekoladą. Oprócz typowego przeznaczenia samolotu, czyli regularnych dostaw produktów, maszyna spełniała także funkcje promocyjno-reklamowe. Przelatując nad bałtyckimi plażami z samolotu zrzucano słodycze i ulotki reklamowe. Niebiesko-srebrny SP-WDL z namalowanym po obu stronach kadłuba znakiem firmowym –chłopcem na zebrze –był najbardziej rozpoznawalnym RWD-13 w tamtych czasach.
Podczas II wojny światowej SP-WDL był wykorzystywany do przewożenia oficerów, a po inwazji sowieckiej 17 września 1939 roku samolot, z zamalowanymi znakami rejestracyjnymi, został przetransportowany do Rumunii. Tutaj jego historia się urywa, najprawdopodobniej został wcielony do Rumuńskiej Eskadry Lotnictwa Sanitarnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W latach 1998-2000 powstał projekt repliki samolotu RWD-13. Opracował go Andrzej Doroszewicz z Gdańska, konsultując się z inżynierami lotniczymi –Jerzym Cisowskim oraz Jerzym Krawczykiem.