Ślaskie lotnisko coraz bliżej kolejowego połączenia

infoair
21.09.2018 07:00

Umowę na dofinansowanie odbudowy linii kolejowej TarnowskieGóry – Zawiercie, biegnącej obok katowickiego lotniska, podpisano w środę – 19 września – wKatowicach. Uroczystość była częścią konferencji ws. Programu dla Śląska,którego inwestycja jest jednym z projektów kluczowych.

Umowę podpisano w obecności m.in. premiera MateuszaMorawieckiego oraz ministra inwestycji i rozwoju Jerzego Kwiecińskiego, którymówił o tej inwestycji jako ważnym bodźcu rozwojowym dla woj. śląskiego.

-„Będziemy chcieli wykorzystać linię nr 182 Tarnowskie Góry –Zawiercie nie tylko do lokalnego ruchu, ale do podłączenia, dobrego połączeniakonurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach. To projekt na 741 mln zł” -zaznaczył szef MIiR.

Jak wynika ze zaktualizowanej w lipcu br. listydofinansowanych zadań ostatniego konkursu „Rozwój transportu kolejowego pozaTEN-T” projekt dotyczący linii 182 o wartości 741,8 mln zł otrzymałdofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości503,1 mln zł.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowyplanowana jest jej elektryfikacja.

Jak podano podczas środowej uroczystości, w ramach projektuzrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór doZawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica wrejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.

W ramach przedsięwzięcia zmodernizowanych zostanie 8przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługi osóbniepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane zpoprawą bezpieczeństwa.

Według wcześniejszych informacji zarządcy kolejowej infrastruktury,spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycja – ze względu m.in. naprojektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych, wobecpierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki, powstaną teżwiadukty w miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogamiwojewódzkimi, w tym prowadzącą do lotniska drogą nr 913.

Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.

W marcu br. PLK zawarły wartą 15,2 mln zł netto umowę nazaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – zespółką Egis Poland. Według informacji z lipca br. PLK chciałyby mieć wszystkiemateriały związane z ogłoszeniem przetargu do końca marca 2019 r., abynastępnie z końcem marca lub początkiem kwietnia ogłosić przetarg na wykonanieinwestycji w formule „buduj”. Spółka liczy na możliwość rozstrzygnięciapostępowania w III kw. 2019 r., aby zakończyć prace budowlane w II kw. 2022 r.

Według założeń PLK prezentowanych podczas ubiegłorocznychspotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic zwykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min – przyzałożeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. (dziś dlapociągów regionalnych to rozkładowo 48-53 min.) oraz z Tarnowskich Gór dolotniska odbudowaną linią – 17 min.

Natomiast zakładany czas dojazdu do lotniska z Katowic odstrony Zawiercia to 68 min. – przy założeniu czasu przejazdu z Katowic doZawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnychprzyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.(PAP)