Skandal w Modlinie!

infoair
29.12.2012 21:55

Tego nikt się nie spodziewał! Najnowsze lotnisko w Polsce, które miało odciążyć stołeczne Okęcie obsługując przede wszystkim tanie linie lotnicze i przewoźników czarterowych zostało zamknięte. Na dniach, być może, dowiemy się co dalej z feralnym pasem startowym.

Lotnisko w Modlinie otwierano z pełną pompą. Choć nie udało się zdążyć z rozpoczęciem funkcjonowania na mistrzostwa europy w piłce nożnej Euro 2012, to jednak pasażerowie to wybaczyli. Na wakacje, korzystając z oferty dwóch największych tanich przewoźników –Ryanair i Wizz Air –można było polecieć bez problemowo. Rosnące statystyki obsługiwanych pasażerów wskazywały na to, że Modlin stanie się ważnym portem na mapie Polski. Jednak…

…pierwszym zwiastunem złych wiadomości okazał się Wizz Air. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia węgierski przewoźnik powiedział „dość”. Wytykając ciągły brak systemów wspomagających lądowanie samolotów przy ograniczonej widoczności (systemy ILS) przeniósł pierwsze rejsy z powrotem na warszawski Okęcie. Drugi przewoźnik, Ryanair, był bardziej cierpliwy, ale ostatnia decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego zmusiła i jego do przeniesienia się na lotnisko Chopina.

A o jaką decyzję chodzi? Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zamknął część betonową drogi startowej lotniska w Modlinie (ok. 1000m), w związku z czym lotnisko może obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy droga startowa o długości 1500 m. Samoloty komunikacyjne kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą wykonywać operacji lotniczych na skróconej drodze startowej.

24 grudnia br., w poniedziałek, na wniosek Zarządu Lotniska, odbyło się spotkanie zespołu roboczego w składzie: przedstawiciele inwestora, generalnego wykonawcy, podwykonawcy i ekspertów odpowiedzialnych za technologię materiałową pasa startowego. Wstępna ocena sytuacji wskazywała na uszkodzenia pasa startowego przy progach 08 i 26 w części wykonanej z betonu cementowego. Uszkodzenia nastąpiły pod wpływem działania czynników atmosferycznych, tj. niskiej temperatury. Wykonawca modernizacji drogi startowej –firma ERBUD S.A. –zobowiązana została do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. W/w firma zostanie też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.

Naprawa pasa polega na oczyszczeniu i wysuszeniu ubytków betonowych, a następnie wypełnieniu ich masą naprawczą. Obszar I progu do sprawdzenia i naprawy wynosi ok. 22,5 tys. metrów i został podzielony na 9 pasów technologicznych. Materiał zastosowany do naprawy jest materiałem używanym w takich sytuacjach na wielu lotniskach w kraju i za granicą i posiada wszystkie wymagane certyfikaty. Grupa robocza przyjęła następujący plan działania: do 26 grudnia br. były prowadzone prace przygotowawcze i inwentaryzacja materiałów. Od czwartku rano, tj. 27 grudnia sukcesywnie na pas wchodziło 9 zespołów roboczych, każdy po 10 osób z nadzorem, które rozpoczną roboty naprawcze. Jeśli warunki pogodowe pozwolą, generalny wykonawca zobowiązał się do 3 stycznia 2013 roku wykonać naprawy 1. progu. W trakcie prac przedstawiciele lotniska w Modlinie pozostaną w kontakcie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i nadzorem budowlanym, tak aby maksymalnie przyśpieszyć procedurę odbioru progu, który zostanie zgłoszony do odbioru 4 stycznia 2013 roku.

Bieżące informacje o przekierunkowanych rejsach można znaleźć na stronie internetowej lotniska www.modlinairport.pl oraz pod numerami telefonów lotniskowej informacji:
22 346 43 60 lub 22 346 43 61.