Rząd za Radomiem, ale chce zadbać o Modlin
Toczą się intensywne negocjacje zarówno z Modlinem, jak i zRadomiem; nie ma mowy, abyśmy w najbliższych latach próbowali zamknąć lotniskow Modlinie, ale to port w Radomiu jest dla nas atrakcyjniejszą inwestycją -poinformował wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
„Obecnie toczą się dosyć intensywne negocjacje zarównoz Modlinem, jak i z Radomiem. Nie ma mowy o tym, abyśmy dzisiaj, bądź wnajbliższych latach próbowali zamknąć Modlin” – powiedział naponiedziałkowej konferencji prasowej sekretarz stanu w MinisterstwieInfrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RPMikołaj Wild.
Na początku kwietnia firma Arup oraz PrzedsiębiorstwoPaństwowe „Porty Lotnicze” (PPL), zaprezentowały „Analizystrategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza wkontekście uruchomienia CPK”. Firma Arup przygotowała je na zlecenie PPL.
Arup w części analizy dotyczącej lotniska komplementarnegodla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego,pod uwagę wzięło m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie.Analizowano zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania,miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich,możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne wrozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.
Arup zarekomendowało realizację inwestycji w Radomiu.Zgodnie z nią PPL podjął decyzję, że lotniskiem komplementarnym dla LotniskaChopina, do czasu uruchomienia CPK, będzie Radom, a nie Modlin. To do portu wRadomiu, który ma być rozbudowany, PPL planuje przenieść z Warszawy ruchczarterowy i niskokosztowy. Ostateczną decyzję w tej sprawie ma podjąć ministerwłaściwy do spraw transportu.
„Obecnie trwają intensywne rozmowy z samorządemRadomia, który jest właścicielem portu lotniczego w Radomiu. Ponieważ niezostał on zbudowany z pieniędzy unijnych, ale z pieniędzy samorządu, w związkuz tym jedynym partnerem do rozmowy w tym zakresie – poza państwowymi osobamiprawnymi – jest samorząd Radomia. I od postawy samorządu Radomia zależy to, czyostatecznie dojdziemy do porozumienia i czy PPL będzie mógł przejąć operowaniena tym porcie” – powiedział Wild.
Zdaniem wiceministra, lotnisko w Radomiu, „jest dla nasbardziej atrakcyjne, jako miejsce do zainwestowania pieniędzy w celu uwolnieniaprzepustowości z Lotniska Chopina”. „W tym zakresie mogę potwierdzić- port lotniczy w Radomiu wygrywa w rywalizacji, jeśli chodzi o poszukiwanieportu, który mógłby przejąć część ruchu z Lotniska Chopina. Lotnisku w Modlinieoczywiście życzymy jak najlepiej” – podkreślił.
W przypadku lotniska w Radomiu – jak wykazała analiza Arup -w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jegoprzepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej.Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby sięrozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów – do poziomu obsługującego7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy2 800 metrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku lotniska w Modlinie – według Arup – w pierwszejfazie rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mlnpasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, droga startowa zostałabywydłużona do 2 800 m (z obecnych 2 500 m), na przeniesienie ruchu z LotniskaChopina potrzeba by 45 miesięcy. Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenieprzepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjnewyniosłyby 202 mln zł.
Z argumentami Arup nie zgadza się zarząd województwamazowieckiego oraz zarządzający lotniskiem. Ich zdaniem, w ciągu najbliższych20 miesięcy port mógłby zostać zmodernizowany tak, by osiągnąć przepustowość7-8 mln pasażerów rocznie, kosztem 183 mln zł. W drugim etapie w ciągu 45 miesięcyprzepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 10-12 mln pasażerów za 446mln zł, w tym etapie wybudowany byłby też drugi pas startowy. A w trzecim – wciągu 60 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 15-17 mlnpasażerów rocznie, za kwotę 198 mln zł. Łącznie koszty rozbudowy to 827 mln zł.
Właścicielami spółki Mazowiecki Port LotniczyWarszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów),województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe”Porty Lotnicze” (30,39 proc. udziałów), które zarządza warszawskimLotniskiem Chopina, oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).(PAP)
„