Rząd o raporcie Kearney: CPK wzmocni nasze PKB
Z raportu o wpływie budowy CPK na gospodarkę firmy Kearney wynika, że w szczytowym momencie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego inwestycja ta zapewni przepływ do polskiej gospodarki ponad 70 mld zł – powiedział w czwartek, 9 lipca, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Wiceminister poinformował, że takie szacunki wkładu w Polski PKB wynikają z raportu opracowanego przez firmę Kearney.
“Ten raport opracowała renomowana firma konsultingowa Kearney, która zbadała wpływ samej budowy CPK na gospodarkę. W szczytowym momencie tej budowy to będzie przepływ do polskiej gospodarki ponad 70 mld zł do polskiego PKB, to będzie dokładnie 138 tys. miejsc pracy, w tym szczytowym momencie” – zaznaczył na antenie TVP 1.
Magnes kapitału
Podkreślił, że „CPK jest narzędziem przyciągnięcia do Polski miliardów dolarów prywatnego kapitału, miliardów euro dotacji unijnych, które posłużą inwestycjom bliższym, takim jak tramwaj metropolitalny w Łodzi, to Droga Czerwona w Gdyni”. „To są inwestycje komplementarne, które przez CPK zostaną sfinansowane” – mówił Horała.
Wiceminister poinformował też w czwartek na Twitterze, powołując się na raport firmy Kearney, że wkład budowy CPK w nasze PKB wyniesie w szczytowym momencie, czyli w roku 2026 – 73,6 mld zł. W przyszłym roku będzie to 7,1 mld zł, w roku 2023 – 16 mld zł, a w roku 2024 to 59,7 mld zł.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)
Rodzaj wpływu
Autorzy raportu w przypadku obu etapów wyróżniają cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę:
Bezpośredni – wynikający z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska i węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji)
-
Pośredni – generowany w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.)
-
Indukowany – generowany przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce;
-
Katalityczny – wynikający z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największy udział w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie Portu Lotniczego Solidarność będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.
Przenosząc powyższe na konkretne liczby, Kearney szacuje, że dzięki inwestycji CPK w latach 2020-2034:
-
globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł (wpływ bezpośredni – 148 mld, pośredni 200 mld, indukowany – 143 mld). Aż 60 proc. osiąganego wpływu przypadnie na lata 2024-2027
-
wartość dodanabrutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł (wpływ bezpośredni – 61 proc. całkowitej dodatkowej wartości dodanej, pośredni 25 proc., indukowany – 14 proc. Aż 60 proc. całości osiąganego wpływu przypadnie na lata 2024-2027.
Przenosząc powyższe na konkretne liczby, Kearney szacuje, że dzięki inwestycji CPK tylko w 2026 r., czyli szczytowym roku budowy:
-
całkowita produkcja wzrośnie o dodatkowych 73,6 mld zł.
-
wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 20,8 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana przez CPK będzie stanowiła ok. 0,7 proc. PKB w 2026 r.
-
zatrudnienie wzrośnie o 95,2 tys. nowy miejsc pracy. Oznacza to, że faza realizacji inwestycji w swoim szczytowym momencie może przynieść około 20 proc. więcej miejsc pracy niż w 2019 r. posiadał największy polski pracodawca – Poczta Polska (81 tys. zatrudnionych osób). W 2026 r. inwestycje kolejowe wygenerują 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycja lotniskowe 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe 9,8 tys.
W latach 2020-2034 prowadzone inwestycje w ramach części lotniskowej i kolejowej przyniosą dodatkowych 126,6 mld zł wartości dodanej brutto do krajowej gospodarki. Największa część wzrostu gospodarczego ma wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc., inwestycji drogowych – 17 proc.
Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie około 162 mld zł.
Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym 2026 r. budowy, wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.
Co bardzo istotne, projekt CPK może pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.
Pełen raport można pobrać TUTAJ
„